Isu kelewatan LCS: Kapal perang Australia HMAS Anzac dipertimbang TLDM tetapi didapati tidak sesuai | DagangNews Skip to main content

Isu kelewatan LCS: Kapal perang Australia HMAS Anzac dipertimbang TLDM tetapi didapati tidak sesuai

HMAS Anzac (FFH 150) ialah kapal utama frigat kelas Anzac yang diguna oleh Tentera Laut Diraja Australia (RAN) dan Tentera Laut Diraja New Zealand (RNZN) sejak 1996.

KUALA LUMPUR 24 Jun - Kementerian Pertahanan maklum Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ada mempertimbangkan untuk mendapatkan kapal perang terpakai sebagai pengisi jurang bagi menangani kelewatan pembinaan Kapal Tempur Littoral (LCS).

 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata satu daripadanya melibatkan HMAS Anzac Tentera Laut Diraja Australia, yang telah ditamatkan perkhidmatan pada 18 Mei.

 

Tetapi selepas kajian menyeluruh, beliau berkata TLDM membuat kesimpulan HMAS Anzac tidak sesuai berdasarkan isu seperti kesamaan peralatan dan kos pemerolehan yang tidak menguntungkan kerajaan.

 

"Sekiranya kita memperoleh HMAS Anzac, proses itu dijangka mengambil masa sehingga 2027, di mana kita akan mempunyai dua kapal LCS, yang pertama dan kedua akan dihantar dan beroperasi menjelang 2027," katanya, sebagai maklum balas kepada soalan tambahan Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz (PN-Tanah Merah) di Dewan Rakyat hari ini.

 

 

parafrasa

 

 

Khaled berkata, kementerian juga telah memperoleh tiga kapal misi pesisir dari Turkiye, yang kesemuanya dijangka siap menjelang akhir 2027.

 

Mengenai kemajuan LCS 2, Khaled berkata ia berada pada 64.66 peratus, LCS 3 pada 56.48 peratus, LCS 4 pada 51.10 peratus dan LCS 5 pada 42.33 peratus.

 

Beliau berkata kerajaan telah membayar jumlah terkumpul RM7.15 bilion untuk projek LCS setakat ini.

 

Menurut beliau, pembinaan LCS pertama adalah mengikut jadual, dengan penghantarannya dijangka pada 2026.

 

Pada 4 Jun, kementerian dalam satu kenyataan berkata LCS 1 telah dimasukkan ke dalam air atau "diturunkan" pada 23 Mei, mengikut jadual kontrak, pada 6.30 petang di Lumut Naval Shipyard Sdn Bhd (Lunas). - DagangNews.com