JAKS bentuk konsortium dengan firma China, CPECC bagi membida loji fotovoltaik 500MWac LSS5 | DagangNews Skip to main content

JAKS bentuk konsortium dengan firma China, CPECC bagi membida loji fotovoltaik 500MWac LSS5

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Julai – JAKS Resources Berhad, sebuah syarikat pembinaan dan utiliti kuasa yang mengkhusus dalam projek air dan infrastruktur lain, pembangunan tenaga & tenaga, mengumumkan anak syarikat milik penuhnya, JAKS Solar Power Holdings Sdn Bhd telah memeterai Memorandum Persefahaman dengan China Power Engineering Consulting Group International Engineering Co., Ltd. (CPECC INT'L).

 

Kedua-dua pihak akan mewujudkan kerjasama eksklusif untuk mengambil bahagian dalam pembangunan dan penyerahan bidaan untuk membangunkan loji fotovoltaik suria dengan kapasiti agregat maksimum 500MWac, di bawah program Solar Skala Besar kelima Suruhanjaya Tenaga (LSS5).

 

Di bawah terma MOU, JAKS dan CPECC INT’L akan bersama-sama membida, membangun, membiayai, membina dan mengendalikan Loji PV Solar melalui konsortium, di mana JAKS akan memegang 51% kepentingan manakala CPECC INT’L akan memegang 49%.

 

CPECC INT’L, anak syarikat China Power Engineering Consulting Group Co., Ltd. (CPECC) merupakan penyedia perkhidmatan integratif kejuruteraan kuasa terkemuka di China dan di peringkat antarabangsa.

iktisad

Ketua Pegawai Eksekutif JAKS Andy Ang Lam Poah berkata, “Kami gembira dapat bekerjasama dengan CPECC sekali lagi, berikutan kejayaan perkongsian di Vietnam".

 

"Dengan memanfaatkan gabungan keupayaan dan kepakaran kami, kami yakin dengan kejayaan bidaan kami.

 

"Kerjasama ini sejajar dengan visi keseluruhan Kumpulan untuk mengembangkan segmen kuasa & tenaga kami dan seterusnya meningkatkan komitmen untuk mengembangkan portfolio tenaga boleh diperbaharui kami.

 

"Memandangkan rekod prestasi kukuh kedua-dua pihak, kami optimis perkongsian ini akan memberikan nilai yang signifikan kepada Kumpulan,” kata beliau. - DagangNews.com