Juruaudit luar PLB Engineering membangkitkan kebimbangan terhadap keupayaan syarikat untuk terus bertahan | DagangNews Skip to main content

Juruaudit luar PLB Engineering membangkitkan kebimbangan terhadap keupayaan syarikat untuk terus bertahan

KUALA LUMPUR 15 Feb - Juruaudit luar PLB Engineering Bhd membangkitkan isu ketidakpastian material yang boleh menimbulkan keraguan ketara terhadap keupayaan syarikat itu untuk meneruskan operasi sebagai satu kebimbangan yang berterusan.

 

Grant Thornton Malaysia PLT mengutarakan kerugian bersih PLB Engineering sebanyak RM27.97 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Ogos 2023 (FY2023) dengan aliran tunai negatif daripada aktiviti operasi di kedua-dua peringkat kumpulan (berjumlah RM14.79 juta) dan peringkat syarikat (RM3.81 juta).

 

Kata firma audit itu, syarikat pembinaan dan pembangunan hartanah berpangkalan di Pulau Pinang itu juga menyaksikan liabiliti semasanya melebihi aset semasa sebanyak RM82.36 juta.

 

Grant Thornton mencadangkan ketidakpastian material dan membangkitkan keraguan tentang keupayaan Kumpulan untuk meneruskan operasi setelah terpaksa bergantung pada penjualan aset, penyiapan projek yang sedang berjalan dan mengekalkan sokongan kewangan berterusan daripada bank.

 

Sebagai respons, PLB Engineering berkata, ia telah memperoleh projek pembinaan baharu bernilai RM44.64 juta pada FY2023.

 

"Projek yang sedang dalam pembinaan terletak di Simpang Ampat-Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang dan Padang Meha-Kulim Kedah dijangka menyumbang kepada perolehan Kumpulan dengan jualan tidak dibilkan sebanyak RM32.65 juta sepanjang tahun," katanya.

 

PLB Engineering juga mencapai 30% penyiapan fizikal dan 69% jualan untuk projek perumahannya "The Dew", menyumbang kepada jualan tidak dibilkan sebanyak RM59.95 juta.

 

ARTIKEL BERKAITAN: PLB Engineering raih keuntungan RM10.76 juta daripada pelupusan tanah Pulau Pinang
 

 

Kumpulan itu juga sedang giat mencari pembeli tanah untuk meningkatkan kedudukan kewangannya, mengambil bahagian dalam tender projek, mengurus kos dan memantau kemajuan dengan teliti.

 

"Para pengarah percaya bahawa dengan prospek pasaran hartanah yang bertambah baik dan sokongan berterusan daripada pihak bank, Kumpulan itu mampu menjana aliran tunai yang mencukupi daripada operasi untuk memenuhi obligasi dan modal kerja kumpulan," tambahnya.

 

Melainkan keadaan yang tidak dijangka, PLB Engineering mengunjurkan dapat menangani kebimbangan ini pada tahun kewangan akan datang.

 

Dalam tujuh tahun kewangan yang lalu, PLB telah menempah kerugian pada FY2018, FY2020, FY2022 dan FY2023.

 

Pada akhir November tahun lalu, ia mengekalkan kerugian sebanyak RM19.32 juta. Baki tunai dan bank berjumlah RM10.02 juta, berbanding pinjaman jangka pendek RM107.91 juta dan pinjaman jangka panjang RM125.11 juta.

 

Pada kedudukan akaun semasa, kumpulan mempunyai tahap penggearan bersih sebanyak 2.8 kali.

 

Selain pembangunan hartanah, PLB Engineering juga terlibat dalam segmen lain seperti tenaga boleh diperbaharui, pembinaan dan penyewaan hartanah.

 

Pengerusi Eksekutif PLB Engineering, Datuk Seri Ong Choo Hoon merupakan pemegang saham tunggal terbesar kumpulan itu, dengan 5.58% pegangan langsung dan 60.87% pegangan tidak langsung melalui pelaburan swasta keluarganya, Leading Builders Sdn Bhd.

 

Projek PLB Engineering yang telah siap termasuk pembinaan pejabat 12 tingkat di daerah Seberang Prai Tengah untuk KWSP, dan pejabat 27 tingkat di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, untuk PNB.

 

Pada 21 Februari 2020, PLB Engineering menandatangani Perjanjian Pembangunan Bersama (JDA) bersyarat dengan kerajaan negeri Pulau Pinang dan cabang pembangunannya, Penang Development Corp, untuk menjalankan kerja-kerja pemulihan tapak pelupusan Jelutong di sepanjang Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Pulau Pinang, sebagai pertukaran untuk tiga perempat daripada tanah yang dipulihkan.

 

Saham PLB Engineering didagangkan 2.86% lebih tinggi kepada RM1.08 semalam, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM121.39 juta.- DagangNews.com