Juwai IQI bermula kukuh pada 2024, catat pertumbuhan jualan 58% di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Juwai IQI bermula kukuh pada 2024, catat pertumbuhan jualan 58% di Malaysia

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 21 Feb - Firma teknologi hartanah, Juwai IQI teruja dengan prospek pertumbuhan pada 2024 selepas bermula kukuh dengan jualan di Malaysia mencatatkan pertumbuhan sebanyak 58% berbanding Januari 2023.

 

Pengasas Bersama dan Pengarah Urusan Kumpulan Juwai IQI, Daniel Ho berkata, pasaran di Malaysia pada 2024 dijangka terus kukuh dengan Bank Negara Malaysia (BNM) diunjurkan bakal mengekalkan kadar faedah yang stabil.

 

Katanya, ini membolehkan harga jualan dan sewa lebih tinggi menjelang akhir tahun.

 

"Di peringkat global pula, jumlah jualan pada Januari adalah 98% lebih tinggi berbanding tempoh sama tahun sebelumnya," katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

Juwai IQI yang beribu pejabat di Asia, telah mencatatkan rekod jualan tahunan baharu berjumlah $3 bilion (RM14.4 bilion).

 

Firma itu juga berjaya mengembangkan rangkaian ejennya sebanyak satu pertiga kepada 40,000 di seluruh dunia.

 

Syarikat itu menyelesaikan 42,814 transaksi dan membayar komisen $95 juta (RM465 juta)kepada ejen sepanjang tahun. 

 

Di Malaysia, ia berpindah ke Pusat Perintah Global baharunya manakala di peringkat antarabangsa, Juwai IQI meningkatkan kedudukan globalnya dengan pembukaan pejabat yang ke-52 di seluruh dunia.

 

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, pencapaian ini berlaku ketika inflasi dan ketegangan geopolitik di dunia dengan hampir dua kali lebih banyak transaksi diselesaikan pada tahun 2023 berbanding tahun 2020. 

 

"Pada tahun itu, kiraan transaksi kami ialah 22,000. Tahun lepas, kami membayar komisen sebanyak $260,000 setiap hari, secara purata.

 

“Kejayaan ini adalah bukti kerja keras pasukan dan rakan kongsi kami yang luar biasa. Ia juga merupakan bukti lanjut tentang keunggulan teknologi kami, termasuk ejen super-app Atlas dan portal pemasaran kami, iqiglobal.com, juwai.com dan juwai.asia," jelasnya.

 

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kata beliau, Juwai IQI mula melancarkan rangkaian Pusat Juwai untuk memudahkan perjalanan keluar pelaburan langsung China. 

 

"Kami mengalu-alukan pejabat kediaman baharu di Kanada, Jepun, India dan Brunei dan kami melancarkan peningkatan dikuasakan AI pada platform teknologi kami. 

 

"Semua pencapaian ini akan menyumbang kepada pertumbuhan kami pada 2024," katanya. - DagangNews.com