Juwai IQI jangka Program Visa Premium Malaysia mampu tarik 1,000 migran | DagangNews Skip to main content

Juwai IQI jangka Program Visa Premium Malaysia mampu tarik 1,000 migran

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 5 Sept - Program Visa Premium (PVIP) yang baru diumumkan Malaysia disifatkan berkemungkinan akan berjaya menarik sasaran 1,000 migran pada tahun pertamanya.


 
Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, PVIP membuka pintu kepada pendatang kaya dengan istilah menarik yang menjelaskan sebarang ketidakpastian yang mungkin mereka alami selepas pembaharuan program Malaysia Rumah Keduaku.


 
“Program ini terbuka kepada warga asing yang mempunyai pendapatan dan aset luar negara yang mencukupi untuk menjadikan mereka penyumbang bersih kepada masyarakat dan ekonomi. Pelancaran PVIP adalah langkah terbaharu dalam mengubah dasar imigresen Malaysia daripada kuantiti kepada kualiti.


 
“Kami percaya program visa baharu itu akan berjaya dan berjaya menarik hampir sasaran 1,000 peserta pada tahun pertama. Syaratnya tidak mendesak, dan faedah tinggal di Malaysia di bawah visa jangka panjang sangat menarik," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Kementerian Dalam Negeri baru-baru ini memperkenalkan PVIP Malaysia bagi menarik minat hartawan global menetap dan melabur di Malaysia, yang terbuka kepada semua peringkat usia dan warga negara kecuali Israel atau negara yang tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Malaysia dan ia boleh dipohon bermula 1 Oktober ini.

 

Kashif berkata, warga asing ingin dapat tinggal dan bekerja di sini, menghantar anak mereka ke sekolah antarabangsa tempatan, dan tidak perlu risau tentang memperbaharui visa mereka setiap enam atau 12 bulan.


 
“Menurut statistik pra-COVID rasmi untuk visa MM2H, yang berbeza daripada PVIP, warga China membentuk kira-kira 31% peserta. Jepun menyumbang kira-kira 11% daripada peserta MM2H, Bangladesh 10%, dan warga UK 6%.


 
“Warganegara teratas yang menyertai PVIP akan termasuk warga Jepun dan Asia yang lain, kemudian Eropah, Amerika Utara dan negara Teluk," katanya.

juwai
Kashif Ansari

 

 

Tambahnya, syarat pemastautin di bawah PVIP termasuk pendapatan RM40,000 sebulan, deposit RM1 juta di bank Malaysia, dan yuran penyertaan pendahuluan RM200,000 bagi setiap pemohon dan RM100,000 setiap tanggungan. 

 

Katanya, visa itu sah selama 20 tahun, walaupun pembaharuan diperlukan setiap lima tahun. - DagangNews.com