Juwai IQI umum pelantikan Haroon Anwar sebagai Ketua Pengurusan Kekayaan Global | DagangNews Skip to main content

Juwai IQI umum pelantikan Haroon Anwar sebagai Ketua Pengurusan Kekayaan Global

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 25 Jun — Kumpulan teknologi hartanah hartanah global Juwai IQI melancarkan Bahagian Pengurusan Kekayaan Global, dan mengumumkan pelantikan Haroon Anwar sebagai ketuanya.

 

Anwar, yang merupakan CPA dan memperoleh MBA dari AS, membawa lebih 30 tahun kepakaran dalam kewangan antarabangsa, pelaburan dan perbankan, termasuk peranan kepimpinan di Citi, ABN AMRO, BMO Financial Group, dan Standard Chartered dengan pengalaman merangkumi ASEAN, Timur Tengah, Afrika Utara, dan Amerika Utara.

 

Dalam pelbagai peranan, Anwar telah menguruskan hubungan dengan bank swasta yang besar, syarikat insurans, pengurus aset, dan firma pengurusan kekayaan untuk membantu mereka mengembangkan perniagaan mereka.

 

Pengasas Bersama Juwai IQI dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kashif Ansari menyatakan, “Pengurusan Kekayaan Global kami direka untuk menyediakan pelanggan mewah dengan bimbingan terbaik dalam membina portfolio hartanah antarabangsa, bahagian penting dalam strategi pengurusan aset mereka".

 

"Sebagai Ketua Pengurusan Kekayaan Global, Haroon akan menggunakan rangkaian global kami dan rakan kongsi untuk mengenal pasti peluang pelaburan dan memberikan nasihat strategik mengenai pemilihan aset, pemerolehan, dan pengurusan bagi memenuhi keperluan risiko dan pulangan pelanggan kami."

 

Ansari menambah, bahagian pengurusan kekayaan global bertujuan untuk menyediakan platform pejabat berbilang keluarga yang mengumpulkan semua sumber yang diperlukan untuk profesional dan bimbingan ultra HNWI yang boleh dipercayai.

 

“Bahagian Pengurusan Kekayaan akan membolehkan pelanggan kami menubuhkan tadbir urus untuk perniagaan dan pelaburan milik keluarga mereka, struktur pengaturan keluarga persendirian, dan memelihara dan mengembangkan kekayaan untuk generasi akan datang.

 

“Platform pejabat keluarga menawarkan penyelesaian menyeluruh untuk mengurus kewangan dan pelaburan keperluan keluarga, termasuk perundingan pelaburan dan nasihat, baik konvensional dan patuh syariah, analisis kewangan dan perancangan insurans, perkhidmatan guaman, harta pusaka dan perancangan cukai, pelaburan dermawan dan banyak lagi.

 

"Bahagian ini juga berhasrat untuk menyediakan perkhidmatan bukan kewangan meliputi perkhidmatan concierge, kaunseling kekayaan untuk generasi muda, pendidikan dan nasihat dermawan.”

 

Pengasas Bersama dan Pengarah Urusan Kumpulan Daniel Ho menambah, “Juwai IQI beroperasi di lebih 20 negara dan berurus niaga lebih daripada AS$3 bilion dalam harta pada 2023. Di bawah kepimpinan Haroon, bahagian baharu ini bertujuan untuk meningkatkan perkhidmatan yang kami sediakan kepada HNWI dan pelanggan mewah kami.

 

Sebagai sebuah syarikat milik persendirian, kami mengimbangi kedinamikan dengan budi bicara dan komited sepenuhnya menyokong pelanggan. Pasukan Pengurusan Kekayaan kami menawarkan perkhidmatan nasihat dan perancangan yang komprehensif kepada individu, institusi, syarikat, perkongsian dan amanah.”

 

Haroon Anwar berkata, “Kami berdedikasi untuk menyokong pelanggan antarabangsa kami yang arif, dan keluarga mereka, dengan melindungi, mengurus, dan mengembangkan kekayaan mereka. Kami akan melakar perkhidmatan pakar dalam kumpulan kami yang lebih luas dan pakar luar jika perlu.

 

"Pada masa beberapa dekad lalu, usahawan di seluruh dunia telah mencipta kekayaan yang ketara. Kunci cabaran yang dihadapi oleh keluarga ini ialah penggantian, kepelbagaian kekayaan, dan antarabangsa pengembangan.

 

“Terdapat 58 juta HNWI di seluruh dunia pada 2024, dengan jumlah dijangka meningkat kepada 68 juta menjelang 2028, manakala aset di bawah pengurusan juga meningkat hampir dua kali ganda sepanjang dekad yang lalu.

 

"Namun, pelanggan bernilai bersih tinggi, terutamanya di Asia dan Timur Tengah, tidak dapat memperoleh perkhidmatan yang boleh dipercayai, bijaksana dan komprehensif dengan cara yang mempertimbangkan ciri-ciri kewangan yang unik dan sifat global portfolio mereka. - DagangNews.com