KAB bentuk kerjasama dengan Permodalan Kedah dalam pelaksanaan projek RE | DagangNews Skip to main content

KAB bentuk kerjasama dengan Permodalan Kedah dalam pelaksanaan projek RE

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 24 Jun - Anak syarikat milik penuh Kinergy Advancement Bhd (KAB) KAB Energy Holdings Sdn Bhd menjalin kerjasama dengan Permodalan Kedah Bhd (PKB) milik kerajaan negeri untuk menggabungkan usaha mereka dalam melaksanakan projek tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Dalam satu kenyataan, KAB, pakar penyelesaian tenaga dan kejuruteraan lestari, berkata kerjasama itu akan menyasarkan usaha sinergi kekuatan KAB dan PKB dalam membangunkan pelbagai projek penjanaan tenaga di seluruh Malaysia, dengan tumpuan utama di negeri Kedah.

 

MOU itu menumpukan pada penggunaan Tenaga Bersih (penjanaan bersama, pemulihan haba sisa), Tenaga Boleh Diperbaharui (loji suria/ladang dan suria terapung, PV solar atas bumbung, sisa kepada tenaga, hidroelektrik), penyelesaian Cekap Tenaga (sistem pengurusan bangunan, pengoptimuman penyejuk). , serta skop kerja Kejuruteraan (kerja infrastruktur dan bangunan dalaman).

 

Mengikut syarat memorandum persefahaman (MOU), KAB akan memikul tanggungjawab teknikal projek RE manakala PKB akan mengetuai usaha dalam mengenal pasti tanah berpotensi dan membantu dalam mendapatkan pelesenan dan kelulusan.

 

 

kab

 

 

"Di sebalik MOU ini, terdapat visi untuk pertumbuhan pesat yang bertujuan untuk mengubah Kedah menjadi mercu tanda kemajuan dan inovasi.

 

"KAB menghargai dedikasi PKB untuk memajukan negeri melalui teknologi inovatif yang mengutamakan pengurangan kesan alam sekitar di samping mencapai penjimatan tenaga, kestabilan dan daya tahan selaras dengan objektif pembangunan mampan Kedah," kata timbalan pengerusi eksekutif KAB merangkap pengarah urusan kumpulan Datuk Lai Keng Onn.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif PKB, Mohd. Azad Jasmi berkata, "PKB berusaha untuk menyepadukan tanah strategik dan keupayaan pengurusan sumber kami dengan kepakaran KAB dalam tenaga dan kejuruteraan untuk memajukan teknologi berfokuskan kemampanan".

 

"Melalui kerjasama ini, kami menyasarkan untuk memupuk impak transformatif yang besar yang menyokong kemajuan mampan di Kedah, memfokuskan kepada pembangunan projek tenaga yang boleh dilaksanakan,” kata beliau. - DagangNews.com