Kabinet yang tidak imaginatif | DagangNews Skip to main content

Kabinet yang tidak imaginatif

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SEBAGAI warga Malaysia, saya menanti pengumuman kabinet baru dengan harapan yang tinggi, terutama untuk OKU yang dalam 15% dari populasi. Lebih kurang 4.3 juta sekarang dalam menghadapi kesukaran sejak wabak epidemik COVID-19. Mengharapkan orang sempurna untuk menjaga dalam matlamat yang semakin sukar dengan pelbagai OKU.

 

Selain Perdana Menteri ada 4 menteri kanan, 27 menteri dan 38 timbalan menteri dengan jumlah 70 orang. Satu kumpulan yang besar untuk penduduk 32 juta. Sama seperti kabinet sebelum ini. 10 dari Umno dan 10 dari Bersatu.

 

Boleh dikatakan, kembalinya Kabinet dikitar semula dan hampir status quo  yang sebelumnya gagal dalam perlaksanaan. Ini meragukan komitmen perdana menteri baru sebagai bekas pelajar sekolah yang sama dengan saya, Sekolah Menengah Teknik Kuantan. Bukan hanya untuk memenangi pertempuran melawan COVID-19 dan krisis ekonomi.

 

Untuk meningkatkan pengawasan dan apakah Ismail Sabri tulus melakukan reformasi institusi konkrit untuk melindungi hak demokrasi dan perlembagaan. Seperti yang dinyatakan dalam pertemuan dengan tiga pemimpin tertinggi Pakatan Harapan dua hari lalu.

 

Barisan Kabinet telah mengecewakan banyak pihak yang mengharapkan wajah segar untuk mencari jalan penyelesaian baru terhadap pandemik dan kemelesetan ekonomi COVID-19, Termasuk hal-ehwal OKU dan kabinet ini mungkin tidak imaginatif.

 

Ismail Sabri harus menghentikan kegagalan sebelumnya dari standard dalam pelaksanaan, flip-flop kebijakan, putaran balik dalam SOP dan kelewatan penyampaian vaksinasi, dan melaksanakan program pengujian yang kuat dan pemeriksaan secara besar-besaran.

 

Kabinet kitar semula tidak berbeza dengan memasukkan anggur lama ke dalam botol baru yang menimbulkan keraguan tentang apakah ada penyelesaian baru untuk krisis pandemik dan ekonomi Covid-19 serta ruang yang cukup untuk reformasi institusi yang progresif terutama OKU yang semakin ramai.

 

Kabinet sangat mirip dengan yang sebelumnya di bawah Muhyiddin Yassin, dengan hanya rombakan kecil. Dengan permainan kerusi muzik dengan orang yang sama berputar pejabat di Putrajaya.


 

PM
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semasa mengumumkan barisan kabinetnya menerusi televisyen nasional pukul 11 pagi, 27 Ogos 2021.

 

 

Sekali lagi, kanak-kanak dan wanita serta OKU tidak akan mempunyai juru bicara yang boleh diperjuangkan untuk mereka.

 

Perdana menteri bermain selamat tetapi keputusannya tidak akan cukup untuk memuaskan keinginan masyarakat untuk perubahan yang bermakna. Saya juga tidak fikir ini akan memberikan kestabilan politik dalam Umno, kerana pasukan yang menjatuhkan Muhyiddin tidak memperoleh keuntungan.

 

Terdapat beberapa kementerian yang dikendalikan oleh menteri dan timbalan menteri dari parti yang sama seperti  hal ehwal agama, kedua menteri dan timbalannya adalah dari PAS sementara untuk kementerian hal ehwal luar negeri, kedua-duanya berasal dari Bersatu.

 

MCA, MIC dan GPS dikekalkan, perubahan menteri agama, UMNO menteri dan timbalan menteri Komunikasi, kunci untuk persiapan PRU15.

 

Tiada kejutan positif kemasukan tokoh pembangkang atau NGO atau kejutan negatif dengan kluster mahkamah.

 

PM terpaksa mengimbangi sokongan politik parti-parti dalam kerajaan dalam memilih barisan kabinet, bimbang sokongan kepada dirinya tergugat. PM tidak mengambil kira pendapat MKT (Majlis Kerja Tertinggi) Umno dengan mengenepikan pimpinan utama. Hanya dua orang daripada kem Presiden Umno Zahid Hamidi - Dr Noraini Ahmad dan Noh Omar - dilantik dalam kabinet baru hari ini.

 

Persepsi rakyat adalah pentadbiran baru tetapi tidak ada banyak perubahan dengan melepaskan peluang keemasan membawa masuk pakar yang boleh mengendali pandemik. Kerajaan PN sebelum ini tidak ada pakar di kalangan menteri yang tahu cara menangani situasi pandemik ini.

 

Ismail Sabri sepatutnya sedar situasi sekarang sangat berbeza dan seharusnya lantik seorang pakar bukan dari kalangan ahli politik untuk menguruskan pandemik Covid-19. Bukan dari kalangan sama yang ternyata gagal sebelum ini.

 

BACA JUGA : PM umum barisan kabinet berorientasikan hasil bekerja bersama rakyat

 

BACA JUGA : FAIZAL AZUMU TERPILIH JADI MENTERI 

 

Begitu juga kita memerlukan seorang menteri untuk menjaga OKU dan jawatan itu sepatutnya diberikan kepada OKU sendiri. Bukan dari golongan sempurna yang selalunya tidak benar-benar menjaga OKU dengan sebaiknya.

 

Hanya ada beberapa negara yang mempunyai menteri OKU dan tidak pasti menteri tersebut seorang OKU termasuk negara yang saya belajar di kolej dan universiti, New Zealand.

 

Visi Strategi Kecacatan New Zealand adalah tempat di mana OKU mempunyai peluang yang sama untuk mencapai tujuan dan aspirasi OKU, dan seluruh New Zealand bekerjasama untuk mewujudkan visi.

 

Setiap tahun, Menteri untuk masalah-masalah OKU akan melaporkan secara terbuka kepada Parlimen tentang kemajuan yang dicapai dalam melaksanakan strategi. Ini akan memenuhi syarat Menteri melaporkan di bawah Akta Kesihatan Awam dan OKU 2000 New Zealand. Laporan juga akan diserahkan kepada Kabinet untuk memastikan mereka memberitahu perkembangan dan pengemaskinian Pelan Tindakan OKU.

 

Pelan Tindakan Ketidakupayaan akan menjadi wahana utama untuk pelaksanaan Strategi ini. Rancangan masa depan akan memfokus pada keutamaan tinggi dan tindakan penting untuk satu atau lebih agensi kerajaan.

 

Kemukakan gambaran lengkap mengenai keutamaan dalam melaksanakan Strategi

Pelan Tindakan Ketidakupayaan akan menjadi wahana utama untuk pelaksanaan Strategi ini. Rancangan masa depan akan fokus pada keutamaan tinggi dan tindakan penting untuk satu atau lebih agensi kerajaan.

 

Kemukakan gambaran lengkap mengenai keutamaan dalam melaksanakan Strategi. Menyokong pembelajaran yang berkesan di seluruh agensi kerajaan, khususnya dalam penerapan prinsip dan pendekatan yang diterapkan sepanjang Strategi.

 

Rancangan Masa Depan akan terus meliputi jangka masa empat tahun dan akan diperbaharui pada pertengahan tahun untuk memastikan keutamaan tetap relevan. Masalah seperti dana atau perundangan perlu dipertimbangkan dalam konteks tindakan.

 

BACA JUGA : Kabinet baharu mesti amalkan budaya kerja berprestasi tinggi - PM

 

Terdapat strategi dan rancangan lain yang juga relevan dengan Strategi Kecacatan.

 

Begitu lengkap objektif dan strategi untuk Pejabat OKU di New Zealand.

 

Kita berharap mempunyai PM yang sedar tentang harapan OKU untuk mewujudkan sebuah negara “Keluarga Malaysia” sepenuhnya tanpa meminggirkan masalah dan kemelut pelbagai OKU.

 

Dengan kabinet baharu, kita tidak pasti aspirasi OKU akan kembali bersemarak dengan pandemik COVID-19 dan kelumpuhan ekonomi negara!

 

 

DISCLAIMER : Artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak semestinya mewakili dasar Editorial DagangNews.com