Kadar pindahan wang tidak menguntungkan, pelajar Malaysia di luar negara tanggung kos RM70 juta setahun | DagangNews Skip to main content

Kadar pindahan wang tidak menguntungkan, pelajar Malaysia di luar negara tanggung kos RM70 juta setahun

MEMANDANGKAN lebih ramai pelajar Malaysia meletakkan sasaran mereka untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, jumlah wang yang perlu mereka belanjakan semasa belajar di luar negara menjadi pertimbangan utama.

 

Yuran pengajian, kos pendidikan lain dan perbelanjaan sara hidup bukanlah satu-satunya kos yang perlu diambil kira, menurut penyelidikan baharu daripada syarikat teknologi global Wise bertajuk `pelajar antarabangsa kerugian wang dalam yuran pertukaran asing setiap tahun'.

 

Kajian baharu itu mendapati pelajar Malaysia yang belajar di luar negara membayar kira-kira RM69.9 juta dalam jumlah yuran pemindahan setiap tahun.

 

Dengan hampir 60,000 rakyat Malaysia yang belajar di peringkat antarabangsa, ini adalah purata RM1,182.92 kerugian setiap pelajar setiap pelajar daripada yuran berkaitan pemindahan – yang selalunya termasuk yuran tersembunyi dalam kadar pertukaran bertanda yang dikenakan oleh kebanyakan pembekal tradisional.

 

Penyelidikan itu menyenaraikan 10 destinasi paling mahal untuk belajar di luar negara, baik dari segi kos tuisyen dan wang yang hangus kepada yuran tersembunyi, dan mendapati pelajar antarabangsa di seluruh dunia membayar kira-kira RM5.3 bilion setiap tahun dalam yuran pemindahan tersembunyi apabila memindahkan wang merentasi sempadan.

 

Pelajar Malaysia yang belajar di Singapura kehilangan paling banyak dalam yuran pemindahan.

wise

 

Menurut data dalaman Wise, pelajar Malaysia yang belajar di luar negara membelanjakan paling banyak wang untuk pendidikan di AS, dengan purata RM130,470.38 dibelanjakan setahun – malah lebih tinggi daripada purata global.

 

Australia dan United Kingdom – kedua-duanya dalam lima destinasi pendidikan terbaik untuk pelajar Malaysia – juga merupakan negara yang mahal untuk belajar, dengan kos tahunan purata antara RM65,665.04 hingga RM77,221.40 setahun.

 

Singapura, destinasi antarabangsa terdekat yang ditinjau, terbukti sebagai yang paling mahal dalam yuran pemindahan, dengan pelajar kerugian purata RM3,719.17 setiap tahun.


 

Amerika Syarikat, New Zealand dan Australia: 3 tempat paling mahal untuk belajar di luar negara secara global

parafrasa

 

Daripada destinasi yang ditinjau, Amerika Syarikat adalah tempat paling mahal untuk belajar di luar negara secara global, menelan kos 35% lebih tinggi daripada lokasi paling mahal seterusnya dalam senarai.

 

Di samping kos pendidikan yang tinggi (purata RM128,805.11 setiap tahun persekolahan), pelajar antarabangsa di AS membayar purata RM2,099 setiap seorang untuk yuran pemindahan sahaja setiap tahun.

 

Pengurus Negara Malaysia di Wise, Lim Paik Wan berkata, keputusan SPM baru-baru ini berkemungkinan mencetuskan perbincangan dalam kalangan ramai pelajar dan keluarga mereka tentang kemungkinan belajar di luar negara. Terdapat beberapa faktor yang perlu diambil kira, daripada kualiti program yang ditawarkan, kepada kos sara hidup dan tuisyen.

 

"Di Wise, kami memudahkan orang untuk menghantar, membelanjakan dan menerima wang seperti orang tempatan dalam lebih 40 mata wang dengan akaun dan kad kami. Kami berbangga dengan ketelusan dan penetapan harga yang adil dengan menggunakan kadar pertukaran pasaran pertengahan – yang anda lihat di Google – dan menyatakan semua yuran dengan jelas untuk setiap transaksi. Sepanjang tempoh ijazah, ini boleh menyumbang ratusan, jika tidak beribu-ribu, wang simpanan,” ujarnya.

 

Tiga petua menguruskan wang dengan bijak semasa belajar di luar negara

Jumlah besar pelaburan kewangan yang diperlukan untuk belajar di luar negara boleh menjadi menakutkan bagi ramai pelajar yang bercita-cita tinggi. Di tengah-tengah peningkatan kos sara hidup dan inflasi yang tinggi, pelajar dan keluarga mereka boleh melihat kepada pengurusan wang yang lebih bijak untuk memastikan mereka memanfaatkan sepenuhnya wang mereka semasa belajar di luar negara.

 

Berikut ialah beberapa cara mudah pelajar boleh mula menabung lebih banyak dan mengurus kewangan mereka dengan bijak:

 

● Berhati-hati dengan yuran tersembunyi

Perkara pertama yang perlu diperiksa apabila memindahkan wang ke peringkat antarabangsa ialah jumlah kos, yang termasuk kedua-dua yuran pendahuluan dan kadar pertukaran.

Yuran pendahuluan mungkin diiklankan sebagai rendah atau bahkan "percuma", tetapi sedar bahawa ia mungkin tidak mewakili jumlah kos sebenar. Yuran tersembunyi boleh terletak pada kadar pertukaran, di mana penyedia cenderung untuk menambah markup yang tidak didedahkan dan bukannya menggunakan kadar pertukaran pasaran pertengahan.

Amalan ini menyebabkan ramai orang tanpa sedar membayar lebih daripada yang sepatutnya. Dengan pelajar antarabangsa kehilangan berjuta-juta dalam yuran pemindahan setiap tahun, adalah penting untuk melihat dengan teliti pada kadar pertukaran dan yuran untuk mengetahui dengan tepat berapa banyak yang sebenarnya mereka bayar untuk menghantar, membelanjakan atau menerima wang di peringkat antarabangsa.

 

● Fikirkan bank di mana anda belajar

Jangan bergantung semata-mata pada kad kredit atau debit tradisional anda dari rumah semasa tinggal di luar negara, kerana kadar penukaran dan yuran transaksi asing akan meningkat dengan cepat dari semasa ke semasa.

 

Pelajar sering dinasihatkan untuk menyediakan akaun bank tempatan atas sebab ini, walaupun ini hanya boleh berlaku selepas mereka menetap, kerana bank tradisional memerlukan alamat tempatan dan dokumentasi lain.

 

Sebagai alternatif, pertimbangkan pilihan seperti akaun Wise yang membolehkan orang ramai mendapatkan butiran akaun dalam berbilang mata wang tanpa memerlukan alamat tempatan supaya mereka boleh mengurus wang mereka dengan mudah tidak kira lokasi mereka. Ia juga disertakan dengan kad debit untuk dibelanjakan di seluruh dunia tanpa yuran tersembunyi.

 

● Gunakan diskaun pelajar

Jangan sekali-kali memandang rendah faedah tawaran pelajar sahaja dan program kesetiaan. Daripada kedai kopi di kampus ke kedai runcit dan pawagam hingga pas transit, membiasakan diri menyemak sebarang tawaran pelajar yang tersedia boleh menghasilkan penjimatan yang ketara dalam jangka masa panjang.  - DagangNews.com

 

Artikel ini disediakan oleh Wise, sebuah syarikat teknologi global, membina cara terbaik untuk bergerak dan mengurus wang dunia.