Kejayaan Sukuk Kelestarian bukti keyakinan pelabur terhadap ekonomi Malaysia | DagangNews Skip to main content

Kejayaan Sukuk Kelestarian bukti keyakinan pelabur terhadap ekonomi Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM
editor@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 24 April – Kejayaan kerajaan menerbitkan Sukuk Kelestarian berdaulat yang pertama di dunia dalam dolar AS berjumlah AS$1.3 bilion adalah bukti keyakinan pelabur dan pasaran ke atas usaha pemulihan serta prospek pertumbuhan ekonomi Malaysia.

 

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, melalui lebihan langganan 6.4 kali, saiz terbitan asal dinaikkan daripada AS$1 bilion kepada AS$1.3 bilion dan berdasarkan permintaan yang menggalakkan itu, kerajaan juga berjaya menetapkan harga yang kompetitif bagi Sukuk Kelestarian ini.

 

“Ini jelas membuktikan Malaysia berada di landasan yang tepat dalam pengurusan ekonomi ke arah pertumbuhan yang lebih mampan dan kukuh, walaupun kerajaan berdepan cabaran getir akibat pandemik COVID-19 dalam tempoh setahun lepas,” katanya dalam kenyataan di sini pagi ini.

 

Perdana Menteri juga mengucapktan terima kasih kepada Kementerian Kewangan dan agensi-agensinya yang terlibat, seperti Bank Negara Mlaaysia, yang telah bekerjasama di dalam menjayakan pemasaran dan terbitan Sukuk Kelestarian yang unik dan unggul dari sudut inovasi instrumen kewangan Islam.

 

“Saya yakin ini juga akan terus menyerlahkan lagi kedudukan Malaysia sebagai peneraju dalam pasaran kewangan Islam global.

 

“Insya-Allah, Sukuk Kelestarian ini akan terus meletakkan kita di landasan pembangunan yang lebih lestari, mampan, berdaya tahan dan berdaya saing selaras dengan Wawasan Kemakmuran Bersama 2030,” kata Muhyiddin. – DagangNews.com

 

sukuk