Kementerian Kewangan: MRT Corp rugi disebabkan kos pembinaan, bukan salah urus | DagangNews Skip to main content

Kementerian Kewangan: MRT Corp rugi disebabkan kos pembinaan, bukan salah urus

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 10 Julai – Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying hari ini menjelaskan "kerugian" yang ditanggung oleh MRT Corp adalah kos yang telah dibelanjakan untuk pembinaan Mass Rapid Transit Line 1 (MRT1) dan infrastruktur MRT2.

 

Beliau memberitahu Parlimen bahawa kos telah diaudit oleh juruaudit luar syarikat setiap tahun, dan kerugian itu bukan disebabkan oleh salah urus MRT Corp.

 

“Prasarana Malaysia Berhad ialah pengendali operasi yang dilantik oleh Kerajaan untuk MRT1 dan MRT2.

 

"Oleh itu, hasil tambang dikumpul oleh Prasarana dan digunakan untuk menampung perbelanjaan operasi dan penyelenggaraan harian Prasarana," katanya dalam ucapan penggulungan perbahasan laporan AG.

 

 

parafrasa

 

 

Mengenai dakwaan jumlah penumpang harian yang rendah, Lim berkata jumlah penumpang harian di laluan MRT1 telah meningkat daripada 250,000 kepada 270,000 penumpang setiap hari.

 

“Sebagai contoh, pada 29 Mei 2024, jumlah penumpang di laluan MRT1 mencecah 274,302 penumpang. Ini adalah peningkatan sebanyak 20 peratus daripada kadar penumpang sebelum COVID-19,” katanya.

 

Dalam usaha menambah lagi bilangan penumpang, Lim berkata Prasarana sedang dalam proses menambah bilangan bas baharu bagi mengukuhkan ketersambungan batu pertama dan terakhir.

 

Dalam laporan AG 2024 yang diterbitkan minggu lalu, ia mengatakan bahawa MRT1 dan MRT2 telah gagal mencapai sasaran mereka untuk penumpang harian.

 

Ia juga berkata kedudukan kewangan MRT Corp kekal tidak stabil berikutan pergantungan kepada pembiayaan kerajaan untuk pembinaan infrastruktur rel. - DagangNews.com