Kenanga Investment Bank tambah pegangan ekuiti dalam Merchantrade Asia kepada 19.94 peratus | DagangNews Skip to main content

Kenanga Investment Bank tambah pegangan ekuiti dalam Merchantrade Asia kepada 19.94 peratus

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Jun - Bank pelaburan, Kenanga Investment Bank Berhad telah menerima kelulusan Bank Negara Malaysia untuk menambah 15.20% kepentingan ekuiti dalam Merchantrade Asia Sdn Bhd, pengendali Perniagaan Perkhidmatan Wang (MSB) dan pemain dalam industri pembayaran digital.

 

Setelah selesai pengambilalihan ini, pegangan ekuiti agregat Kumpulan dalam Merchantrade akan meningkat kepada 19.94% daripada 4.74%, meletakkannya sebagai pemegang saham kedua terbesar selepas Pengarah Urusan dan Pengasas, Ramasamy K. Veeran.

 

Kepentingan ekuiti yang meningkat dalam Merchantrade mencerminkan komitmen Kumpulan Kenanga untuk mengukuhkan hubungannya dengan syarikat dan menekankan dedikasi Kumpulan bagi memupuk perkongsian dalam ekosistem kewangan, dengan matlamat meneroka sinergi dan mengembangkan tawaran inovatif.

 

Pengarah Urusan Kumpulan Kenanga Investment, Datuk Chay Wai Leong berkata, sebagai dua jenama tempatan yang berakar umbi dalam landskap kewangan Malaysia, Kenanga Group dan Merchantrade berkongsi visi dan cita-cita yang sama untuk memacu inovasi digital dan membentuk semula industri kewangan.

 

"Kepentingan ekuiti kami yang meningkat dalam Merchantrade menggariskan komitmen kami untuk memanfaatkan teknologi baru muncul bagi merevolusikan cara perkhidmatan kewangan disampaikan. Bersama-sama, kami bersedia untuk mempercepatkan usaha kolektif kami dalam menyampaikan penyelesaian inovatif dan meningkatkan pengalaman digital untuk pelanggan kami,” kata beliau.

 

 

Merchantrade Asia

 

 

Sebagai pengendali MSB terbesar negara dan pemain utama dalam ruang pembayaran digital, Merchantrade terkenal dengan penyelesaian inovatifnya. Dengan pangkalan pelanggan yang luas melebihi 5 juta sejak penubuhannya, syarikat itu melayani pelanggannya melalui platform digital, saluran berasaskan aplikasi dan rangkaian fizikal yang meluas di seluruh negara.

 

Perkhidmatan teras Merchantrade merangkumi pemindahan wang antarabangsa, pertukaran mata wang asing, e-dompet, perkhidmatan pintu masuk pembayaran, insurans mikro serta telekomunikasi mudah alih melalui anak syarikatnya, Valyou Sdn Bhd.

 

Melalui perkongsian strategik, syarikat telah mewujudkan ekosistem komprehensif kewangan digital produk yang disesuaikan untuk individu, serta PKS, korporat besar, institusi kewangan dan banyak lagi.

 

“Kami teruja dengan peningkatan kepentingan ekuiti Kumpulan Kenanga dalam Merchantrade, yang mengukuhkan lagi sinergi antara kedua-dua syarikat. Teknologi, inovasi dan perkongsian telah menjadi asas pertumbuhan pesat kami sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Dengan perkembangan baharu ini, kami tidak sabar-sabar menjangkakan fasa seterusnya dalam perjalanan kami,” tambah Ramasamy K. Veeran, Pengarah Urusan dan Pengasas Merchantrade.

 

Sebagai sebahagian daripada perjalanan pendigitalannya yang berterusan, Kumpulan sebelum ini telah bekerjasama dengan Merchantrade pada tahun 2020 untuk meneroka peluang digital. Kerjasama ini membawa kepada pengenalan e-dompet broker saham pertama Malaysia, Kenanga Money.

 

Melalui inisiatif ini, Kumpulan memasuki ruang pembayaran tanpa tunai, memberikan pelanggan kemudahan untuk memindahkan dana daripada akaun dagangan saham mereka ke dalam e-dompet dan kad prabayar untuk pembayaran runcit, kiriman wang dan pengeluaran di seluruh dunia.

 

Pengguna juga boleh mendapat manfaat daripada fungsi berbilang mata wang yang inovatif, membolehkan mereka membeli, menjual dan menyimpan sehingga 20 mata wang asing pada bila-bila masa, pada kadar pertukaran kompetitif yang disediakan oleh Merchantrade. - DagangNews.com