Kenanga Research kekal unjuran KDNK pada paras 4.7% untuk tahun ini walaupun aliran dagangan lebih perlahan | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research kekal unjuran KDNK pada paras 4.7% untuk tahun ini walaupun aliran dagangan lebih perlahan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 22 Mei - Kenanga Research mengekalkan unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 2023 kekal pada paras 4.7% (8.7%: 2022) walaupun aliran dagangan luar yang lebih perlahan pada bulan pertama suku kedua.

 

Firma itu berkata, ia sebahagian besarnya disebabkan oleh jangkaan bahawa permintaan domestik didorong oleh pemulihan pelancongan, keadaan pasaran buruh yang stabil dan pengembangan selanjutnya dalam sektor perkhidmatan akan mengurangkan kelonggaran dalam sektor berkaitan komoditi dan berorientasikan eksport pembuatan.

 

Katanya, ia juga bergantung pada kadar pemulihan ekonomi China dan disokong oleh kemajuan perbelanjaan kerajaan persekutuan untuk projek infrastruktur serta kadar pelaksanaan pelaburan langsung asing (FDI) yang lebih tinggi.

 

"Memandangkan prestasi dagangan yang lebih lemah daripada jangkaan pada April dan prestasi lemah sebanyak 2.6% (Januari-April 2022: 21.7%), kami menurunkan taraf ramalan eksport 2023 kerana terdapat kebarangkalian tinggi bahawa eksport boleh terus menguncup dalam tempoh terdekat.

 

"Keadaan itu disebabkan oleh asas tinggi yang dicatatkan tahun lepas, ditambah dengan harga komoditi yang agak rendah dan aktiviti ekonomi yang normal serta keadaan kewangan yang lebih ketat yang dibawa oleh pengetatan dasar monetari yang agresif dalam ekonomi maju untuk mengurangkan inflasi," katanya dalam satu nota kajian, hari ini

 

BACA JUGA: Dagangan Malaysia merosot 14.5% kepada RM198 bilion pada April 2023 - DOSM

 

Terdahulu, prestasi dagangan Malaysia rendah pada April 2023 selepas menyusut 14.5% kepada RM198 bilion tahun ke tahun susulan ekonomi global yang tidak menentu.

 

Prestasi eksport Malaysia merosot 17.4% daripada RM127.6 bilion kepada RM105.4 bilion pada April 2023 susulan eksport domestik yang lebih rendah.

 

Eksport domestik bernilai RM80.4 bilion, menyumbang 76.3% kepada jumlah eksport, menyusut 22.3% berbanding bulan yang sama tahun lepas. - DagangNews.com