Kenanga Research mulakan liputan ke atas Solarvest dengan saranan 'outperform', disokong propek RE Malaysia yang kukuh | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research mulakan liputan ke atas Solarvest dengan saranan 'outperform', disokong propek RE Malaysia yang kukuh

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Dis - Kenanga Research memulakan liputan terhadap Solarvest Holdings Berhad dengan penarafan 'outperform' pada harga sasaran (TP) RM1.47 sesaham.

 

Firma penyelidikan itu berkata, prospek bagi sektor tenaga boleh diperbaharui (RE) di Malaysia adalah kukuh, disokong oleh komitmen kerajaan terhadap RE yang membentuk 70% daripada campuran kapasiti penjanaan menjelang 2050.

 

Katanya, kumpulan itu juga sedang membina portfolio aset solar fotovoltaik solar bagi pendapatan berulang.

 

"Disokong oleh asas yang kukuh, kami mengunjurkan pertumbuhan pendapatan sebanyak 53% untuk tahun kewangan berakhir 31 Mac 2023 (FY23) dan 67% bagi FY24 dipacu oleh buku pesanan kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) yang cemerlang sebanyak RM289 juta.

 

"Kumpulan itu juga mempunyai buku tender berjumlah 3.1GWp (Malaysia: 52%; serantau: 48%); pemilikan aset di bawah program Large Scale Solar 4 atau LSS4 (67.3MWp) dan Powervest (88MWp); dan peluang projek EPCC berjumlah sekurang-kurangnya 250MWp melalui Program Kuasa Hijau Korporat," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Kenanga Research menetapkan TP RM1.47 bagi kumpulan itu berdasarkan penilaian jumlah bahagian, menilai segmen EPCC pada 30 kali nisbah perolehan harga (PER) FY25dan aset LSS4 dan Powervestnya melalui aliran tunai terdiskaun.

 

Katanya, TP itu mencerminkan premium 5% diberikan penarafan amalan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) empat bintang seperti yang dinilai oleh mereka. - DagangNews.com