Kenanga Research semak naik ramalan untung bersih FY24 Keyfield sebanyak 26% didorong peningkatan kadar sewa harian | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research semak naik ramalan untung bersih FY24 Keyfield sebanyak 26% didorong peningkatan kadar sewa harian

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Kenanga Research menyemak naik ramalan untung bersih Keyfield International Bhd bagi FY24 sebanyak 26% didorong peningkatan kadar sewa harian (DCR) kepada RM120,300 pada tahun ini berbanding RM109,000 pada tahun sebelumnya.

 

Katanya, kumpulan itu kini berada pada musim puncak pasaran penyedia kapal luar pesisir (OSV) yang kebiasaannya berlaku pada suku kedua dan ketiga dan pada masa sama menjangkakan penggunaan kapal mereka kekal kukuh menjelang 3QFY24.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu menerima penghantaran Keyfield Itqan (dahulunya dikenali sebagai Belait Barakah), sebuah kapal kerja penginapan 239 orang, pada 3 Julai 2024, dan kapal itu sedang dalam proses disediakan untuk penempatan.

 

Keyfield Aulia (kapal tunda pengendalian sauh (AHTS) terpakai) juga telah ditambahkan pada armada syarikat selepas dihantar pada 13 Ogos 2024.

 

"Kapal-kapal ini dijangka menyumbang kepada pendapatan mulai 4QFY24 dan seterusnya, memacu pertumbuhan pendapatan.

 

"Secara keseluruhannya, kami mengekalkan bahawa DCR akan terus meningkat dalam pasaran OSV tempatan, kerana bekalan kekal ketat sementara permintaan pelanggan terus meningkat," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, untung bersih kumpulan itu pada 2QFY24 meningkat kepada RM70.04 juta berbanding RM30.16 juta dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.

 

Hasil bagi suku tersebut melonjak 87% tahun ke tahun kepada RM198.98 juta daripada RM106.56 juta.

 

Bilangan hari sewaan untuk kapalnya sendiri pada 2QFY24 ialah 970 hari dengan kadar penggunaan 96.9% berbanding 808 hari 2QFY23 dan kadar penggunaan 93.8%.

 

Kenanga Research menyukai Keyfield kerana pendedahannya kepada industry OSV tempatan yang sedang berkembang pesat selain umur armadanya yang muda dan kapal bertaraf DP2 yang menjadi pilihan pelanggan.

 

Katanya, ia juga disokong oleh kemasukannya sebagai kontraktor panel AHTS untuk Petronas yang boleh membuka pintu untuk lebih banyak piagam AHTS pihak ketiga.

 

"Kami mengekalkan saranan 'outperform' dengan harga sasaran (TP) RM3.18 sesaham," katanya.- DagangNews.com