Kenanga Research unjur tekanan inflasi makin berkurangan pada separuh kedua 2023 | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research unjur tekanan inflasi makin berkurangan pada separuh kedua 2023

KUALA LUMPUR 6 Jan - Kenanga Research mengekalkan saranan 'overweight' terhadap sektor pengguna didorong pembukaan semula ekonomi, bantuan kewangan kerajaan, pasaran pekerjaan yang stabil dan kunci kira-kira isi rumah sihat bagi kumpulan M40 yang dijangka terus meningkatkan perbelanjaan pengguna.

 

Firma itu menjangkakan sentimen pengguna akan kekal positif pada 2023 berikutan lonjakan 12.4 mata dalam Indeks Sentimen Pengguna (CSI) MIER kepada 98.4 pada suku ketiga 2022 (3QFY22).

 

“Subsidi ke atas bahan api, elektrik dan barangan makanan terpilih akan membantu mengurangkan tekanan inflasi sementara kami mengunjurkan inflasi akan mula berkurangan dari 2HFY23 menjadikan inflasi tahun penuh stabil pada 2.5%," katanya dalam satu nota kajian, hari ini. 

 

Firma itu juga menjangkakan jualan runcit tempatan akan kekal teguh menjelang 2023 berikutan pertumbuhan 'berganda' dari tahun ke tahun pada 3QFY22, menurut Retail Group Malaysia (RGM).

 

“Walaupun sebahagiannya disebabkan oleh asas yang rendah (3QCY2021 [suku ketiga tahun kalendar 2021] menyaksikan pengenalan semula perintah kawalan pergerakan), RGM turut mengaitkan prestasi kukuh dalam segmen runcit dengan pemulihan permintaan domestik,” katanya.

 

Aeon Co (M) Berhad (outperform) dengan harga sasaran (TP) RM1.95 dan  MyNews Holdings Berhad (menungguli prestasi) dengan TP 76 sen merupakan pilihan utama firma itu.

 

Katanya, Aeon dijangka mendapat manfaat daripada kehadiran semula pembeli, orang ramai pejabat dan pelancong antarabangsa dengan syarikat itu menyatakan bahawa asas pelanggan mereka cenderung ke arah kumpulan M40 yang kuasa membelinya kurang dipengaruhi tekanan inflasi.

 

Transformasi digital Aeon, terutamanya pengenalan pembayaran sendiri untuk pelanggan akan membantu menjimatkan kos.

 

Sementara itu, firma itu berkata, MyNews masih merupakan pasaran kedai serbaneka yang kurang ditembusi di Malaysia dengan kira-kira 111 kedai serbaneka bagi setiap juta penduduk pada masa ini berdasarkan anggarannya berbanding 291 di Thailand, 445 di Jepun dan 268 di Australia.

 

MyNews juga telah kembali ke laluan pertumbuhan dari segi pengembangan cawangan selepas wabak dan melihat pemulihan di pusat pemprosesan makanannya sambil melaksanakan pembezaan daripada pesaing melalui produk Korea. - DagangNews.com