Kenny Ong dilantik sebagai pengarah urusan baharu Sony Music Malaysia, Vietnam dan Singapura | DagangNews Skip to main content

Kenny Ong dilantik sebagai pengarah urusan baharu Sony Music Malaysia, Vietnam dan Singapura

Kenny Ong
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 2 Feb - Sony Music Entertainment (SME) melantik Kenny Ong sebagai pengarah urusan baharunya untuk Malaysia, Vietnam, Singapura dan projek khas Asia Tenggara, berkuat kuasa serta-merta.

 

Ong akan menerajui pengembangan syarikat dan pembangunan strategik merentasi landskap hiburan yang dinamik dan berkembang pesat di rantau ini dan memperjuangkan kerjaya artis Asia Tenggara.

 

Menurut SME, pelantikan itu datang pada masa Asia mengalami pertumbuhan yang teguh dan berterusan, dengan Laporan Muzik Global 2023 Persekutuan Industri Fonografi Antarabangsa (IFPI) melaporkan peningkatan 15.4% dalam hasil bagi rantau itu.

 

SME menyatakan pelantikan Ong menekankan komitmennya kepada artis dan dedikasinya untuk memupuk bakat muzik generasi akan datang di Asia Tenggara.

 

"Ong menyertai syarikat itu pada masa yang penting untuk industri muzik di Asia Tenggara, kerana rantau ini dipenuhi dengan bakat yang bertenaga dan SME komited untuk menyediakan artis dengan platform dan sumber yang mereka perlukan untuk berkembang maju," katanya.

 

Presiden Strategi Korporat dan Pembangunan Pasaran, Asia dan Timur Tengah SME, Shridhar Subramaniam berkata, rantau Asia bersedia untuk pertumbuhan yang berterusan dan merebut peluang, yang mana memerlukan lebih kreativiti dan ketekunan.

 

"Dengan rekod prestasi yang terbukti dalam menjalin perkongsian, memacu penglibatan penonton dan mengutamakan artis, Ong mempunyai pemahaman mendalam tentang nuansa budaya dan pilihan muzik yang pelbagai dan kami berbesar hati untuk mengalu-alukannya," katanya dalam media di sini.

 

Ong membawa banyak kepakaran kepada SME, setelah memegang jawatan kepimpinan terdahulu merentas media, muzik dan barangan pengguna.

 

Beliau sebelum ini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Astro Radio dan pada masa yang sama pengarah Astro Media Solutions.

 

Ong juga mengetuai pengembangan Asia Tenggara untuk Universal Music Group dalam peranannya sebelum ini.

 

Ong berkata, beliau berharap dapat memanfaatkan pengalamannya untuk membuka potensi besar pasaran hiburan Asia Tenggara yang rancak dan menonjolkan bakat cemerlang artis Asia Tenggara, lapor New Straits Times.

 

"Bersama-sama, kami akan mencipta pengalaman yang menarik dan menjalin hubungan bermakna dengan artis dan penonton di seluruh rantau melalui kuasa kerjasama dan muzikal," tambahnya. - DagangNews.com