Mahkamah Tinggi arah bekas CEO MARA Corp bayar RM3.4 juta kepada syarikat kerana melanggar tugas | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi arah bekas CEO MARA Corp bayar RM3.4 juta kepada syarikat kerana melanggar tugas

KUALA LUMPUR 20 Mei - Mahkamah Tinggi memerintahkan bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) MARA Corp, Datuk Badlisyah Abdul Ghani membayar firma itu RM3.4 juta selepas didapati bersalah kerana melanggar kewajipan tugas sepanjang tempoh tiga bulan bersama syarikat itu.

 

MARA Corp merupakan cabang pelaburan dan komersial Majlis Amanah Rakyat atau MARA.

 

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Arief Emran Arifin juga memerintahkan Badlisyah menanggung rugi MARA Corp bagi semua perbelanjaan yang ditanggung dan akan ditanggung jika sebarang liabiliti dikenakan ke atas MARA Corp daripada tuntutan mahkamah yang difailkan oleh 10 bekas pekerja syarikat itu untuk penamatan undang-undang.

 

 

Hakim juga menganugerahkan kos RM80,000 kepada syarikat itu , yang perlu dibayar oleh Badlisyah, menurut laporan The Edge hari ini.

 

 

Datuk Badlisyah Abdul Ghani
                     Datuk Badlisyah Abdul Ghani

 

 

MARA Corp memfailkan saman itu pada Mei 2021 terhadap Badlisyah atas dakwaan melanggar kewajipan semasa memegang jawatan selama tiga bulan.

 

Badlisyah, yang juga bekas CEO Lembaga Tabung Haji, dilantik sebagai CEO MARA Corp pada September 2020 tetapi diberi cuti dua bulan kemudian, sebelum dipecat pada Januari 2021.

 

MARA Corp mendakwa Badlisyah telah melakukan beberapa pelanggaran tugas, semuanya tanpa kelulusan daripada lembaga pengarah, termasuk melantik pekerja baharu yang kemudiannya ditamatkan perkhidmatan oleh syarikat itu.

 

Mereka yang diketepikan itu kemudiannya memfailkan saman pemberhentian yang menyalahi undang-undang terhadap MARA Corp.

 

MARA Corp diwakili oleh Hoi Jack S'ng, Chng Keng Lung, Teo Kah Min dan Shaleni R Anpualagan, manakala Badlisyah diwakili oleh Sharanya Visualingam dan Aida Liyana. - DagangNews.com