Kerajaan gigih jadikan Malaysia destinasi pelaburan menarik - PM | DagangNews Skip to main content

Kerajaan gigih jadikan Malaysia destinasi pelaburan menarik - PM

 

KUALA LUMPUR 21 Dis. - Tanpa menjadikan COVID-19 sebagai sebuah alasan, kerajaan berusaha untuk memastikan dasar-dasar sedia ada membolehkan Malaysia untuk menyampaikan keadaan pasaran baik bagi sektor eksport. 

 

Dalam masa sama, kerajaan akan terus memupuk ekosistem yang membolehkan perniagaan-perniagaan bertahan dan menjadikan Malaysia sebuah destinasi menarik. 

 

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberikan jaminan itu ketika Sidang Kemuncak Ekonomi China Dunia secara maya maya. 

 

“Sebagai perdana menteri, saya berhasrat untuk mengambil peluang dalam memberi jaminan bersungguh-sungguh bahawa Malaysia pernah, masih dan akan sentiasa sebagai sebuah negara yang menyokong perniagaan, perdagangan dan pelaburan,” katanya menurut laporan Bernama.

 

Jelas Muhyiddin, sebagai sebuah negara membangun dengan hubungan global yang kuat, Malaysia sangat mempercayai perdagangan dan pelaburan bebas, adil serta terbuka.

 

Dalam masa sama, Muhyiddin menegaskan adalah penting untuk kerajaan-kerajaan di seluruh dunia terus berpegang teguh pada falsafah dan peraturan asas yang mengatur perdagangan antarabangsa, seterusnya memberikan kepastian dan ramalan untuk perniagaan.

 

Oleh itu, beliau menggesa fahaman perlindungan dan sepihak perlulah dielakkan. 

 

Aliran barang dan perkhidmatan rentas sempadan yang tidak terhalang sebaliknya diizinkan, memastikan gangguan minimum terhadap rantaian bekalan serantau dan global, katanya.

 

Mengakui China sebagai penyokong utama sistem perdagangan pelbagai hala, Muhyiddin berkata, negara itu menjadi suara dan kesederhanaan sepanjang menempuh krisis COVID-19.

 

Jelasnya, pandangan lantang China bahawa negara-negara tidak perlu menggunakan COVID-19 sebagai alasan untuk kepalsuan dan dasar melihat ke dalam diperkuatkan lagi oleh Malaysia. 

 

“Sistem dasar yang betul, langkah intervensi yang disasarkan dan idea perkongsian awam-swasta yang baharu, Malaysia dapat memerangi wabak itu dan segera mengatasi krisis ekonomi yang dihasilkan,” kata Muhyiddin. - DagangNews.com