Kerajaan Selangor bekerjasama dengan Perkeso bantu bekas pekerja Goodyear, kata MB | DagangNews Skip to main content

Kerajaan Selangor bekerjasama dengan Perkeso bantu bekas pekerja Goodyear, kata MB

Oleh BERNAMA

SHAH ALAM 11 Julai - Kerajaan Selangor bekerjasama dengan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) bagi memastikan kebajikan bekas pekerja syarikat pengeluar tayar global Goodyear Malaysia Bhd, susulan penutupan operasi syarikat itu di Shah Alam.

 

Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari berkata kerajaan negeri melalui Jawatankuasa Tetap Sumber Manusia dan dengan kerjasama Perkeso telah mengambil langkah campur tangan termasuk sesi pertemuan dengan wakil Goodyear pada 26 Mac lalu.

 

Beliau berkata beberapa inisiatif dan pendekatan telah dibincangkan dan dipersetujui untuk menyokong pekerja yang terjejas akibat penutupan syarikat itu.

 

“Antara terma yang dipersetujui ialah menyediakan peluang pekerjaan melalui temu duga fizikal membabitkan 22 syarikat tempatan daripada pelbagai industri di kilang Goodyear dari 22 hingga 26 April lalu.

 

“Selain itu, kedua-dua pihak menggalakkan pekerja terbabit menghadiri temu duga kerjaya sebagai sebahagian daripada Program Jelajah Jobcare, yang akan dianjurkan di sembilan daerah di seluruh negeri,” katanya semasa persidangan DUN Selangor pada Khamis.

 

Menteri besar itu menjawab soalan Mohd Shafie Ngah (Perikatan Nasional-Sungai Ramal), yang bertanya mengenai campur tangan kerajaan negeri untuk menyokong mereka yang terjejas.

 

Amirudin berkata pekerja yang berminat untuk menyertai ekonomi gig, khususnya dalam perkhidmatan penghantaran dan pembungkusan, boleh memohon bantuan kerajaan negeri melalui Program BikeCare-1,000, yang menawarkan sumbangan pendahuluan RM1,000 untuk membantu pembelian motosikal.

 

Sebelum ini, media melaporkan kerajaan persekutuan menerusi inisiatif diketuai Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri serta Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) telah menubuhkan pasukan khas untuk membantu 550 pekerja yang terjejas akibat penutupan kilang itu.

 

Dalam satu kenyataan, Mida berkata bahawa pasukan itu akan membantu memindahkan pekerja, dan menawarkan program peningkatan kemahiran dan latihan semula untuk menyokong peralihan mereka kepada pekerjaan lain. - DagangNews.com