Ketua jabatan perlu buat 'spot check' bagi menegakkan integriti, kecekapan dalam kalangan penjawat awam, kata KP JPA | DagangNews Skip to main content

Ketua jabatan perlu buat 'spot check' bagi menegakkan integriti, kecekapan dalam kalangan penjawat awam, kata KP JPA

Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz

KUALA LUMPUR 26 April - Semua ketua jabatan kerajaan perlu membuat semakan mengejut bagi memerhati pelaksanaan kerja kakitangan bawahan bagi memastikan tiada amalan negatif berlaku dalam jabatan masing-masing, kata Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz.

 

Katanya, ini akan memastikan perkhidmatan awam kekal cekap, relevan dan berkesan, manakala penyampaian kekal pada tahap optimum.

 

Selain itu, ini juga akan memastikan penjawat awam menguruskan waktu bekerja mereka, hadir secara fizikal di tempat kerja, tidak terlibat dalam media sosial atau bermain permainan dalam talian semasa bekerja, atau meninggalkan pejabat untuk urusan peribadi semasa waktu bekerja.

 

“Semua ketua jabatan dikehendaki mengemukakan laporan hasil pemeriksaan mengejut ke pejabatnya pada Jun dan Disember setiap tahun.

 

“Laporan yang dikemukakan hendaklah mengandungi maklumat mengenai tarikh pemeriksaan mengejut, penemuan lawatan, dan tindakan penambahbaikan/pencegahan yang diambil,” katanya dalam kenyataan itu.

 

 

JPA

 

 

Beliau berkata keperluan untuk penjawat awam mengamalkan pengurusan kaunter yang berkualiti dan peka pelanggan, dengan tindakan segera diambil terhadap pegawai yang tidak mematuhi etika yang sepatutnya.

 

“Perkhidmatan kaunter haruslah memudahkan, berkualiti tinggi dan mesra pelanggan.

 

“Langkah proaktif juga perlu diambil dalam menguruskan sumber manusia di kaunter dengan berkesan dan memastikan kaunter dibuka ke tahap maksimum terutama pada waktu puncak.

 

“Penilaian kepuasan pelanggan perlu dijalankan dan dianalisis secara berkala bagi mengukur keberkesanan perkhidmatan yang diberikan agar penambahbaikan berterusan dapat dilaksanakan,” katanya.

 

Beliau berkata ketua jabatan juga perlu menyemak dan menambah baik proses kerja, serta mempertimbangkan untuk menyediakan perkhidmatan dalam talian sepenuhnya.

 

Sementara itu, Wan Ahmad berkata penyampaian perkhidmatan berpaksikan rakyat dapat meningkatkan nilai tambah penyampaian perkhidmatan dan meningkatkan kepercayaan orang ramai terhadap jentera pentadbiran kerajaan.

 

Beliau berkata, tindakan itu selaras dengan galakan kepada penjawat awam untuk menyesuaikan diri dengan perubahan semasa, seperti yang digariskan dalam aspirasi Agung Perkhidmatan Awam dan konsep Malaysia Madani.

 

“Sehubungan itu, penjawat awam seharusnya menerapkan prinsip H.E.M.A.T iaitu singkatan kepada ‘Tadbir Urus Hijrah’, ‘Empati untuk Rakyat’, ‘Memupuk Minda’, ‘Menghargai Inovasi’, dan ‘Pentadbiran Telus’.

 

“Secara umumnya, prinsip ini memerlukan penjawat awam berani berhijrah seiring dengan tuntutan perubahan semasa,” katanya. - DagangNews.com