Keyfield peroleh dua kapal AS$36.5 juta, kukuhkan kedudukan sebagai penyedia penginapan luar pesisir | DagangNews Skip to main content

Keyfield peroleh dua kapal AS$36.5 juta, kukuhkan kedudukan sebagai penyedia penginapan luar pesisir

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 25 Jun – Keyfield International Berhad mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Keyfield Offshore Sdn Bhd (KOSB) telah memeterai dua perjanjian dengan dua entiti berasingan untuk sebuah bot kerja penginapan (AWB) terpakai dan satu binaan baharu Dynamic Positioning 2 (DP2).

 

Dua kapal tersebut ialah:

(i) DP2 AWB terpakai

KOSB menandatangani Memorandum Perjanjian untuk memperoleh AWB terpakai, MV Belait Barakah, daripada Belait Barakah Sdn Bhd, anak syarikat Belait Shipping Co. (B) Sdn Bhd yang berpangkalan di Brunei sebanyak AS$6 juta (bersamaan dengan RM28.3 juta) melalui dana janaan dalaman Keyfield.

Barakah mempunyai kapasiti penginapan 152 orang dan merupakan kapal saudara IMS Aman, yang diperoleh Keyfield pada Januari 2024. Keyfield menjangka Barakah akan bersedia untuk operasi penyewaan menjelang 4Q2024 setelah selesai pembetulan dan pengaktifannya.

 

(ii) Newbuild DP2 AWB

KOSB juga memeterai Kontrak Pembinaan Kapal dengan Jingjiang Nanyang Shipbuilding Co. Ltd (JNS) dan Nantong Shunyang Trade and Development Co. Ltd untuk pembinaan binaan baharu DP2 AWB dengan harga kontrak AS$30.5 juta (bersamaan dengan RM143.7 juta) yang akan dibiayai melalui gabungan tunai dalaman dan pinjaman.

DP2 AWB binaan baharu akan mempunyai ciri yang dipertingkatkan seperti kapasiti penginapan yang lebih besar iaitu 239 orang, sistem pendorong diesel-elektrik untuk penjimatan bahan api, pek bateri, ruang dek yang lebih besar dan kren utama kapasiti yang lebih tinggi.

Keyfield menjangka menerima penghantaran DP2 AWB bina baru secara tentatif pada 1Q2026 dan memulakan operasi penyewaan pada tahun yang sama.

 

JNS ialah pembina kapal yang berpangkalan di China yang membina Laguna Setia 1 dan Laguna Setia 2, yang merupakan dua AWB pertama Keyfield.

 

Sejak penubuhannya pada 1995, JNS mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam pembinaan dan penghantaran lebih daripada 250 kapal, 25 daripadanya adalah kapal DP2.

 

Kapal terkenal yang telah dibina dan dihantar oleh JNS termasuk 78 meter DP2 AWB ke Malaysia, dua Kapal Sokongan Penyelenggaraan Dasar Laut DP2 85 meter ke Mexico, satu tongkang jack up DP2 133.5 meter ke Timur Tengah dan pelbagai kapal angkat berat dengan kapasiti mengangkat sehingga 5,000 tan metrik.

 

Kapal terbesar yang dibina oleh JNS adalah sepanjang 220 meter dengan kapasiti mengangkat kren sebanyak 5,000 tan metrik.

 

 

Keyfield International Berhad

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif Kumpulan Keyfield, Dato' Darren Kee berkata, “Kami gembira dengan penambahan Barakah ke dalam armada kami dan menantikan DP2 AWB binaan baharu kami, yang selaras dengan rancangan pengembangan kami seperti yang digariskan dalam Prospektus IPO kami".

 

"Peluasan ini akan mengukuhkan kedudukan pasaran kami sebagai salah satu penyedia penginapan luar pesisir terkemuka di Malaysia, meningkatkan jumlah kapasiti penginapan yang disediakan kepada pelanggan kami.”

 

“Selain daripada memperoleh kapal terpakai yang boleh menyumbang serta-merta kepada keuntungan kami, adalah juga penting bagi kami untuk melakukan pembaharuan armada dengan menugaskan kapal yang baru dibina dengan ciri-ciri yang dipertingkatkan.

 

"Strategi ini akan membolehkan kami memenuhi keperluan pelanggan sedia ada dan bakal pelanggan kami yang semakin meningkat di Malaysia dan bahagian lain di dunia, membolehkan kami berada di barisan hadapan dalam industri,” kata beliau.

 

Keyfield telah disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad pada 22 April 2024 dan menjadi saham IPO Pasaran Utama berprestasi tinggi pada hari pertama dagangannya dalam tempoh enam tahun yang lalu. Sejak itu, harga saham Keyfield terus meningkat kepada RM2.35 pada penutupan pasaran hari ini. - DagangNews.com