Kilang baharu AT&S di Kulim tingkatkan kapasiti bekalan cip kepada AMD | DagangNews Skip to main content

Kilang baharu AT&S di Kulim tingkatkan kapasiti bekalan cip kepada AMD

[Foto AT&S]
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 10 Nov - Peneraju pembuatan papan litar bercetak Austria, AT&S sedang menyediakan kemudahan untuk pengembangan kapasiti bagi pembuat cip Amerika Syarikat, AMD di kilang baharu AT&S di Kulim, Kedah.

 

"Keperluan kualiti AMD sangat tinggi, yang membuatkan kami sangat berbangga kerana telah mencapai peningkatan dengan begitu pantas.

 

"Pada masa ini, kami sedang menyediakan kemudahan di kilang baharu kami di Kulim, Malaysia untuk mengembangkan kapasiti AMD kami," kata Ketua Pegawai Eksekutif AT&S, Andreas Gerstenmayer dalam satu kenyataan.

 

Sebelum ini, laporan media menyatakan bahawa kilang pengeluaran baharu AT&S di Kulim Hi-Tech Park (KHTP), yang merupakan kilang pengeluaran pertamanya di Asia Tenggara, dijangka memulakan operasi komersialnya pada 2024.

 

Beliau berkata permintaan untuk pemproses komputer (CPU) dan unit pemproses grafik (GPU) untuk pusat data dijangka terus berkembang dengan sihat dalam beberapa tahun berikutnya, yang akan membantu mengukuhkan kerjasama antara AMD dan AT&S.

 

"Didorong oleh teknologi baharu seperti kecerdasan buatan (AI), realiti maya (VR) dan realiti tambahan (AR), permintaan untuk penyimpanan data, penghantaran dan analisis semakin meningkat di seluruh dunia," kata beliau.

 

Menurut kenyataan tersebut, AT&S merupakan antara peneraju untuk membenamkan mikrocip dan komponen yang mengawal aliran kuasa dan maklumat yang berkaitan ke dalam sistem monolitik, memastikan laluan kekal sesingkat mungkin.

 

Jelasnya, ini memastikan maklumat boleh bergerak pada kelajuan maksimum tanpa sebarang kerugian ketara.

 

Menurut AT&S, substrat besar yang diperlukan untuk membina sistem bersepadu sedemikian dioptimumkan untuk kebolehpercayaan dan kecekapan dengan menggunakan teknologi simulasi canggih AT&S.

 

“Kami adalah antara peneraju teknologi dalam pasaran substrat dan mempunyai kelebihan tambahan kerana kami boleh menawarkan kapasiti pengeluaran bukan sahaja di China tetapi juga di Malaysia dan Austria,” tambah Andreas. - DagangNews.com