Universiti Heriot-Watt Malaysia bekerjasama dengan Talent Houz dan Mobius Group, tingkatkan kebolehpasaran graduan | DagangNews Skip to main content

Universiti Heriot-Watt Malaysia bekerjasama dengan Talent Houz dan Mobius Group, tingkatkan kebolehpasaran graduan

Oleh Shamsiah Zulkafli

PUTRAJAYA 17 Okt - Universiti Heriot-Watt Malaysia mengumumkan dua kerjasama utama dengan Talent Houz dan Mobius Group untuk meningkatkan kebolehpasaran graduan. 

 

Kerjasama itu dimeterai hari ini dengan penandatanganan dua Memorandum Persefahaman (MoU) di kampus universiti di Putrajaya, menandakan pencapaian penting dalam kerjasama industri dan akademik.

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Provos Universiti Heriot-Watt Malaysia, Profesor Mushtak Al-Atabi berkata, kerjasama dengan Talent Houz dan Mobius menandakan satu lagi pencapaian dalam komitmennya untuk merapatkan jurang antara akademik dan tenaga kerja. 

 

HWUM

 

"Melalui kerjasama ini, kami membekalkan pelajar dengan alat, pandangan dan pengalaman yang diperlukan untuk berjaya dalam pasaran pekerjaan yang kompetitif hari ini. 

 

"Kami yakin inisiatif dari rakan kongsi kami akan memainkan peranan penting dalam membentuk masa depan pemimpin dan inovator yang berorientasikan tujuan." katanya dalam satu kenyataan.

 

MoU pertama ditandatangani dengan Talent Houz, sebuah konsultasi pengambilan bakat terkemuka di Malaysia, menandakan permulaan inisiatif tiga tahun yang direka untuk memperkukuh kerjasama industri-akademik dan memupuk pembangunan kerjaya bagi profesional muda.

 

Pengasas Bersama Talent Houz Oscar Low Chun Siang berkata, pihaknya berbesar hati untuk bekerjasama dengan universiti dalam menyokong generasi bakat seterusnya.

 

"Dengan gabungan kepakaran kami dalam pengambilan bakat dan asas akademik yang kukuh, kami mencipta platform yang akan meningkatkan kebolehpasaran dan mempersiapkan graduan untuk memenuhi tuntutan industri yang berkembang," jelas beliau.

 

Kerjasama dengan Talent Houz menerajui Kolaborasi Akademia-Industri (AIC), satu program terkini yang menghubungkan pelajar dengan permintaan industri sebenar. 

 

Melalui AIC, pelajar akan mendapat akses kepada Penjelajahan Industri, yang memberikan pandangan mendalam mengenai trend pasaran, peluang jaringan yang berharga dan data terkini mengenai permintaan bakat, yang semuanya direka untuk meningkatkan kebolehpasaran dengan ketara. 

 

MoU kedua ditandatangani dengan Mobius Group Sdn. Bhd., peneraju inovatif dalam AI dan sains data, yang menandakan era baharu pendedahan industri bagi pelajar. 

 

Kerjasama tersebut akan mempelopori kemajuan dalam pendidikan AI dan sains data melalui pelancaran Program Latihan Praktikal Mobius selama dua tahun yang menawarkan pelajar pengalaman praktikal yang tiada tandingan melalui latihan dengan pelanggan Mobius, terutamanya dalam bidang sains data dan AI yang mempunyai permintaan tinggi. 

 

Di bawah pengawasan dan bimbingan profesional Mobius, pelajar akan mendapat pandangan penting tentang bagaimana teknologi canggih diaplikasikan dalam senario dunia nyata, secara efektif merapatkan jurang antara pembelajaran di kelas dan aplikasi industri. 

 

Selain latihan, kerjasama dengan Mobius juga mendorong pertukaran pengetahuan, mencipta peluang untuk kerjasama akademik dan penyelidikan masa depan dalam AI dan sains data.

 

Pengasas Mobius Group, Dr Mark Chia, menyifatkan, kerjasama dengan Universiti Heriot-Watt Malaysia dalam membangunkan generasi seterusnya bukan sahaja memberi pengalaman teknikal kepada pelajar, tetapi juga pandangan bagaimana teknologi diaplikasikan dalam senario dunia nyata.

 

"Kerjasama dengan Talent Houz dan Mobius mengukuhkan komitmen universiti untuk menyediakan pengalaman yang relevan dengan industri kepada pelajar, mempersiapkan mereka untuk pasaran pekerjaan yang berkembang dan sektor-sektor yang pesat seperti AI dan sains data," jelas beliau. - DagangNews.com