Kilang baharu Smart Asia Chemical dijangka tingkatkan kapasiti pengeluaran cat kepada 27 juta liter setahun | DagangNews Skip to main content

Kilang baharu Smart Asia Chemical dijangka tingkatkan kapasiti pengeluaran cat kepada 27 juta liter setahun

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Mei - Pembukaan kilang baharu Smart Asia Chemical Bhd di Batu Gajah, Perak dijangka meningkatkan kapasiti pengeluaran tahunan kumpulan kepada 27 juta liter cat hiasan dan salutan pelindung.

 

Ia mewakili pertumbuhan sebanyak 309.99% daripada kapasiti pengeluaran tahunan semasa syarikat sebanyak 8.71 juta liter pada akhir 2023.

 

Kilang baharu dengan keluasan 95,170 kaki persegi direka bentuk dengan teliti untuk mengoptimumkan proses pengeluaran dan meningkatkan kecekapan operasi selain kedudukannya yang strategik memudahkan pengembangan pangkalan pelanggan di kawasan tengah dan utara  Malaysia.

 

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Operasinya, Lim Kok Beng berkata, kilang baharu di Perak itu memperkenalkan dua sistem inovatif iaitu Sistem Pewarnaan Industri dan Sistem Pengeluaran Cat Automatik bagi meningkatkan kecekapan dan kualiti.

 

Beliau berkata, Sistem Pengeluaran Cat Automatik memudahkan pemindahan bahan mentah yang tepat dari penyimpanan ke tangki penyebaran, pergerakan produk separuh siap antara stesen, pemunggahan automatik, dan pemeriksaan kualiti yang ketat di seluruh.

 

kilang
Datuk Seri Saarani Mohamad merasmikan pembukaan kilang baharu Smart Asia Chemical di Batu Gajah pada 9 Mei 2024.

 

"Sistem Pewarnaan Industri, yang juga disepadukan dengan Sistem Pengeluaran Cat Automatik, akan membolehkan aliran berterusan proses pembuatan. Penyepaduan perisian dan sistem ini membolehkan syarikat mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja manual semasa aktiviti pembuatan.

 

"Kemajuan itu menunjukkan komitmen Smart Asia dalam meningkatkan keupayaan operasi dan automasi merentas produk serta perkhidmatan kami, sambil berusaha untuk beralih ke kilang pembuatan 'Industri 4.0', mengoptimumkan operasi sambil mengekalkan standard kualiti produk yang tinggi," katanya dalam satu kenyataan, selepas majlis perasmian kilang baharu itu.

 

kilang

 

Sementara itu, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, pembukaan kilang baharu itu dipercayai akan menjana peluang pekerjaan yang menjanjikan dan meningkatkan daya hidup ekonomi negeri secara keseluruhan.

 

"Selain itu, dengan memanfaatkan kalsium karbonat yang terdapat di Perak, dan selaras dengan Pelan Hala Tuju Negeri, Perak Sejahtera 2030, dan Pelan Perindustrian Perak (P3) yang diterajui oleh InvestPerak, kami yakin projek ini akan menyumbang secara signifikan kepada nilai tambah kepada galian yang dilombong dalam negeri ini dan bukannya mengeksport sumber utama yang terhad ke luar negara,” katanya. - DagangNews.com