Kilang Chery Auto wujudkan 500 pekerjaan baharu | DagangNews Skip to main content

Kilang Chery Auto wujudkan 500 pekerjaan baharu

Oleh Mohamad Iman

SHAH ALAM 18 Jun - Kilang baharu Chery Malaysia, Chery Auto Malaysia Sdn Bhd di sini, yang merupakan yang pertama di Asean mengeluarkan J7 Jaecoo secara tempatan, telah mewujudkan 500 pekerjaan baharu.

 

Pekerjaan yang diwujudkan di sini adalah sebahagian daripada komitmen Chery untuk mewujudkan lebih 1,000 pekerjaan di Malaysia melalui operasi tempatannya.

 

Jenama ini juga mempunyai rangkaian 100 pusat jualan dan perkhidmatan di seluruh negara.

 

"Malaysia adalah pasaran yang sangat penting untuk Chery. Visi kami untuk pasaran Malaysia adalah untuk berkembang bersama rakan kongsi dan pelanggan tempatan kami untuk jangka panjang," kata Pengerusi Chery Automobile Co. Ltd, Yin Tongyue, dalam ucapannya pada pelancaran Kilang Chery Corporate Malaysia.

 

Pelancaran kilang itu disertai dengan pelancaran kenderaan utiliti sukan (SUV) luar jalan premium Jaecoo J7 All-Wheel Drive (AWD) yang pertama daripada barisan pengeluarannya.

 

Acara itu disaksikan oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia Tengku Datuk Seri Utama Zafrul, dan Menteri Industri dan Teknologi Maklumat (MIIT) China, Dr Jin Zhuanglong.

 

 

hikayat

 

iktisad

 

irsyad

 

 

Kemudahan itu akan memberi tumpuan kepada pemasangan model Jaecoo khususnya varian AWD dan pacuan dua roda (2WD) J7.

 

Terletak secara strategik di zon perindustrian Shah Alam, Kilang Chery Corporate Malaysia terletak berdekatan dengan pengeluar tempatan yang kritikal dalam rantaian bekalannya.

 

Kemudahan itu juga dikatakan terletak secara geografi berhampiran dengan pelabuhan tersibuk Malaysia dan kedua terbesar di Asia Tenggara, yang mengutamakan kesediaan pembuat kereta itu untuk mengeksport ke rantau Asean pada masa hadapan.

 

"Selain mengukuhkan rantaian nilai tawaran Chery dan Jaecoo kepada pelanggan, pelancaran hari ini merupakan lonjakan positif bagi industri automotif dan ekonomi Malaysia. Dipasangkan dengan rangkaian perkhidmatan kukuh kami yang dibina bersama rakan pengedar tempatan kami, Chery teruja untuk memberikan yang terbaik kenderaan kelas yang dilengkapi dengan teknologi inovatif, dan pengalaman pelanggan terbaik mutlak untuk pasaran Malaysia," kata Yin.

 

Mengambil kira pasaran Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) yang sedang berkembang, beliau menambah bahawa sambutan positif pelanggan di Malaysia terhadap jenama dan tawaran oleh Chery dan Jaecoo membuatkan mereka sangat teruja untuk menyokong pertumbuhan kenderaan elektrik di Malaysia.

 

"Selaras dengan ekologi jenamanya, "Tenaga Baharu, Eko Baharu, Era Baharu.", Jaecoo menggoda pasaran dengan merasai portfolio EV masa depannya baru-baru ini, melihat pratonton Tiggo 8 Pro Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), Jaecoo J7 Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) dan Jaecoo J6 Electric Vehicle (EV) sepenuhnya di Pameran Auto Malaysia 2024 pada bulan Mei.

 

 

wasiyyah

 

 

Pelancaran kemudahan pengeluaran baharu itu akan diikuti dengan pelancaran rasmi SUV luar jalan premium Jaecoo, J7, di Malaysia, yang akan disambut selama tiga hari, dari 19 hingga 21 Julai.

 

Model Chery akan terus dihasilkan dengan kerjasama Inokom di Kulim, Kedah. - DagangNews.com