KLK membeli tambahan 1.34 juta saham Boustead Plantations daripada pasaran terbuka | DagangNews Skip to main content

KLK membeli tambahan 1.34 juta saham Boustead Plantations daripada pasaran terbuka

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 19 Sept - Kuala Lumpur Kepong Berhad (KLK) mengambil alih tambahan 1.34 juta saham Boustead Plantations Berhad (BPlant) daripada pasaran terbuka pada 18 September 2023.

 

Menurut maluman Bursa Malaysia, tambahan 1.34 juta saham, diurusniagakan pada RM1.45, berjumlah RM1.94 juta, dan sama ada secara kebetulan atau tidak, diperoleh selepas Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamad Hasan membahaskan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) minggu lepas.

 

Dalam perbahasan itu, beliau mempertahankan langkah cadangan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bagi menurunkan 33% kepentingan dalam Bplant kepada KLK sebanyak RM1.15 bilion.

 

Semakan ke atas Bursa Malaysia mendedahkan bahawa KLK telah menghentikan pembelian lebih banyak saham Bplant selama seminggu dan pengambilalihan terkini adalah pada 7 September 2023.

 

Semasa perbahasan, Mohamad menegaskan bahawa pelupusan pegangan RM1.15 bilion diperlukan untuk menangani aliran tunai dan penyelesaian hutang syarikat induk Bplant, Boustead, yang perlu melunaskan hutang sebanyak RM800 juta menjelang akhir tahun.

 

Menteri pertahanan juga menegaskan bahawa jika pelupusan pegangan Bplant tidak dilakukan dan Boustead jatuh muflis, LTAT akan menghadapi masalah yang teruk kerana 50% daripada aset dana berada di Boustead.

 

Sebilangan Ahli Parlimen Pembangkang telah mengkritik perjanjian LTAT, mendakwa bahawa ini akan merosakkan matlamat Malaysia untuk mencapai sasaran ekuiti korporat Bumiputera RMK-12 sebanyak 30% menjelang 2025.

 

Pegangan LTAT dalam Bplant akan menyusut kepada 35% daripada 68% jika perjanjian itu berjaya.

 

Pada rehat tengah hari Selasa, saham dalam KLK berada pada empat sen atau 0.19% lebih tinggi pada RM21.52, memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM23.26 bilion.

 

Saham dalam BPlant pula ditutup satu sen atau 0.68% lebih tinggi pada RM1.47, menilai syarikat perladangan itu pada RM3.29 bilion. - DagangNews.com