Komuniti perniagaan Indonesia anggap Sidang Kemuncak Malaysia-China Disember 2024 platform penting tingkatkan perdagangan  | DagangNews Skip to main content

Komuniti perniagaan Indonesia anggap Sidang Kemuncak Malaysia-China Disember 2024 platform penting tingkatkan perdagangan 

Perniagaan Indonesia mengiktiraf Sidang Kemuncak Malaysia-China (MCS) 2024 sebagai platform penting untuk meningkatkan perdagangan dan kerjasama dan dijangka menghantar perwakilan besar ke acara tersebut yang akan diadakan di Kuala Lumpur pada bulan Disember ini.

 

Minat tinggi itu dapat diperhatikan berikutan siri pertemuan penting di Jakarta minggui ini yang mengetengahkan kepentingan memperkukuh hubungan ekonomi dalam ASEAN dan dengan China dan sidang kemuncak sebagai platform untuk peluang penting bagi pertumbuhan dan kerjasama.

 

MCS 2024 menggariskan faedah kolektif dan kepentingan bersama dalam integrasi ekonomi serantau.

 

Duta Besar Malaysia ke Republik Indonesia, Dato Syed Mohamad Hasrin Tengku Hussin berkata, MCS 2024 bukan sekadar titik pertemuan untuk pemimpin perniagaan tetapi pemangkin bagi mengukuhkan hubungan dalam Asean, khususnya antara Malaysia dan Indonesia, manakala memanfaatkan sambutan Ulang Tahun ke-50 Malaysia bersama China.

 

Beliau berkata demikian pada Siri Sidang Kemuncak Malaysia-China 2024 Networking Engagement di Jakarta yang diadakan untuk mempromosikan sidang kemuncak perdana di negara-negara Asean. 

 

 

mcs

 

 

Pengerusi Persatuan Usahawan Muda Indonesia (HIPMI) Ir. Rika Amelia Rush berkata MCS 2024 adalah peluang terbaik untuk syarikat Indonesia mempamerkan kepakaran dan inovatif mereka kepada keusahawanan dan inovasi.

 

"MCS 2024 menyediakan platform yang mantap untuk ahli dan kepimpinan kami untuk mempamerkan keupayaan mereka, produk dan perkhidmatan yang inovatif, menjangkau khalayak luas di seluruh Asean dan China, sementara juga memudahkan pertukaran pengetahuan yang penting.

 

“Sidang kemuncak ini boleh membolehkan kami mengukuhkan suara kami dan berkongsi pengalaman yang memberi kesan dengan antarabangsa komuniti, sekali gus meningkatkan kehadiran global kami," kata Rika Amelia Rush.

 

"Penyertaan dalam sidang kemuncak itu menawarkan faedah perdagangan yang tidak ternilai dengan membenarkan komuniti perniagaan Indonesia untuk melibatkan diri dengan pelbagai sektor dari rantau ini dalam satu tempat.

 

"Ia menyediakan peluang unik untuk mempengaruhi naratif ekonomi serantau dan mendalami rentas sempadan persefahaman melalui perkongsian dan rangkaian global yang diperkukuh," ujar beliau.

 

MCS 2024, dijadualkan pada 17-19 Disember 2024, di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) di Kuala Lumpur, dianjurkan oleh Perdagangan Luar Malaysia Development Corporation (Matrade) dan Qube Integrated Malaysia Sdn Bhd.

 

Ia diadakan untuk memperingati Ulang Tahun ke-50 hubungan dua hala Malaysia-China. Acara tiga hari itu berjanji untuk menjadi platform dinamik bagi perdagangan dan pelaburan, memupuk integrasi ekonomi yang lebih mendalam dan kerjasama antara negara Asean dan China.

 

 

mcs

 

 

Dato’ Syed Mohamad Hasrin menyatakan bahawa MCS 2024 mungkin merupakan acara antara Malaysia
dan China, tetapi kesannya menjangkau jauh melebihi kedua-dua negara ini.

 

"Memasukkan Asean ke dalam sidang kemuncak ini bukan sekadar langkah strategik tetapi satu keperluan. Sebagai ekonomi saling bergantung dan kestabilan serantau berkembang, memupuk integrasi Asean yang lebih mendalam adalah penting untuk meningkatkan daya tahan ekonomi kolektif dan daya saing rantau ini.

 

“Dengan mewujudkan platform yang berkuasa untuk perdagangan dan pelaburan di Malaysia, kami bukan sahaja mendapat manfaat Syarikat Malaysia tetapi juga meningkatkan peluang untuk syarikat di seluruh rantau Asean,” katanya.

 

Pengerusi Eksekutif Bersepadu Qube Richard Teo berkata perniagaan Indonesia boleh memperoleh banyak keuntungan faedah dengan menyertai Sidang Kemuncak ini.

 

“Ini adalah platform yang ideal untuk perniagaan mengembangkan rangkaian mereka di rantau ini dan seterusnya dengan lebih 500 peserta pameran dan 10,000 pelawat perdagangan dijangka hadir.

 

"Ini akan memupuk hubungan dengan perniagaan terkemuka dari Malaysia, China, dan negara Asean yang lain.”

 

Beliau berkata, acara ini membolehkan peserta memanfaatkan sinergi ekonomi yang semakin meningkat antara Malaysia dan Indonesia, meneroka jalan perniagaan baharu dan mengukuhkan hubungan sedia ada dalam wilayah. Ini akhirnya akan membolehkan mereka memanfaatkan kedudukan mereka untuk mendapatkan cerapan berharga yang memberi manfaat perniagaan mereka.

 

Tema sidang kemuncak itu, "Kemakmuran Melangkaui 50," menandakan perkongsian lama antara Malaysia dan China sambil menantikan peluang masa depan. Penyertaan Indonesia adalah penting, memandangkan hubungan dagang yang teguh antara Indonesia dan Malaysia.

 

 

mcs

 

 

Pada 2023, perdagangan dua hala mencapai jumlah RM111.21 bilion (AS$24.39 bilion). Ini meletakkan Indonesia sebagai rakan dagang ketujuh terbesar Malaysia di dunia dan ketiga terbesar dalam kalangan negara anggota Asean.

 

Dengan Malaysia akan mempengerusikan Asean pada 2025, sidang kemuncak MCS 2024 sejajar dengan visi wilayah yang makmur dan saling berkaitan.

 

Firma Indonesia dijemput untuk mengambil bahagian dalam acara transformatif ini, yang menjanjikan untuk membuka jalan bagi masa depan yang lebih bersepadu dan kolaboratif dalam Asean.

 

AirAsia, rakan kongsi syarikat penerbangan rasmi untuk MCS 2024, juga merupakan seorang daripada penceramah. Rakan kongsi strategik MCS 2024 ialah Tourism Malaysia, Konvensyen Malaysia & Biro Pameran, Majlis Perniagaan Malaysia-China, Dewan Perniagaan Kebangsaan & Industri Malaysia, Dewan Perniagaan Malaysia-China, Dewan Perniagaan China Enterprises di Malaysia dan MAYCHAM China. - DagangNews.com