Konsesi lebuh raya Pantai Timur Anih dilanjutkan 37 tahun kepada 2069, kata MARC | DagangNews Skip to main content

Konsesi lebuh raya Pantai Timur Anih dilanjutkan 37 tahun kepada 2069, kata MARC

KUALA LUMPUR 28 April - Anih Bhd memeterai perjanjian konsesi tambahan (SCA) dengan kerajaan pada November tahun lepas untuk melanjutkan konsesi tolnya di Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KL-Karak) dan Fasa 1 Lebuhraya Pantai Timur (ECE1) kepada 2069, menurut MARC Ratings Bhd.

 

Agensi penarafan itu, yang pada 8 Nov, 2022 mengesahkan penarafan AAIS dan tinjauan stabil ke atas program musyarakah sukuk kanan Anih bernilai RM2.5 bilion, berkata tiada pembangunan material telah berlaku sejak pelaksanaan SCA pada 17 Nov.

 

Bagaimanapun, MARC Ratings berkata ia difahamkan Anih telah menjadualkan mesyuarat pemegang sukuk pada 9 Mei 2023, berhubung dengan SCA. Ia menambah bahawa Anih kini mempunyai sukuk terkumpul RM1.48 bilion di bawah program sukuk RM2.5 bilion sedia ada.

 

Ini mengesahkan laporan dalam The Edge Malaysia edisi 20-26 Mac bahawa lanjutan konsesi telah disediakan antara Anih dan kerajaan sejurus sebelum pilihan raya umum ke-15 pada 18 November 2022.

 

Konsesi awal Anih selama 28 tahun di KL-Karak dan ECE1 sebelum ini dijadualkan tamat pada 2032.

 

Menurut The Edge lagi, "turut dibuktikan" adalah lebih RM2 bilion pelebaran lorong dan kerja-kerja tebatan banjir yang dilampirkan pada perjanjian itu, kerana agensi penarafan itu juga berkata lanjutan 37 tahun itu juga melibatkan kerja-kerja pelebaran lorong dan tebatan banjir dengan kos pembinaan RM2.3 bilion.

 

“MARC Ratings menekankan bahawa di bawah SCA struktur tol baharu akan dilaksanakan pada 2027 tertakluk kepada penyiapan kerja berkaitan pelebaran lorong dan tebatan banjir; buat sementara waktu, tiada pampasan tol mulai 2022 dan seterusnya akan diberikan.

 

“Di bawah keadaan ini, agensi penarafan telah meramalkan bahawa nisbah perlindungan perkhidmatan kewangan pada 2023 akan berkurangan kepada sekitar 1.8 kali daripada 1.9 kali tetapi kekal melebihi 1.75 kali yang dijanjikan, dan oleh itu tidak akan ada kesan segera ke atas penarafan itu,” kata agensi itu. 

 

MARC Ratings menambah bahawa ia menjangkakan Anih, dalam tempoh terdekat, menyediakan struktur pembiayaan baharu yang juga akan menangani sukuk RM1.48 bilion tertunggak semasa.

 

“Agensi penarafan akan terus memantau perkembangan di Anih dan menyediakan kemas kini mengikut kesesuaian,” tambahnya.

 

Anih 51% dimiliki oleh estet Allahyarham Tan Sri Dr Nik Hussain Abdul Rahman, manakala baki 49% dimiliki oleh Tan Sri Azmil Khalili Khalid, yang berkahwin dengan anak sulung Nik Hussain, Nik Fuziah Nik Hussain, menurut The Edge lagi.

Tan Sri Azmil Khalili Khalid
                     Tan Sri Azmil Khalili Khalid

 


Anih memperoleh konsesi tol ECE1 dan KL-Karak pada 2011 selepas ia memperoleh keseluruhan perniagaan dan aku janji Metramac Corp Sdn Bhd dan MTD Prime Sdn Bhd dengan harga RM3.25 bilion.

 

Nik Hussain dan Azmil menubuhkan Anih sebagai kenderaan khas untuk pengambilalihan itu. Mereka adalah pemegang saham utama MTD Capital Bhd, syarikat induk utama Metramac Corp dan MTD Prime, sebelum 2011.

 

MTD Capital, yang disenaraikan di Bursa Malaysia pada 1994, telah dinyahsenarai dan diambil alih secara persendirian pada Mei tahun yang sama.

 

Anih membiayai pengambilalihan itu melalui program sukuk kanan RM2.5 bilion dan RM620 juta dalam bon junior tidak bertaraf. - DagangNews.com