Konsortium bank digital diterajui Grab jangka PKS penerima manfaat besar | DagangNews Skip to main content

Konsortium bank digital diterajui Grab jangka PKS penerima manfaat besar

Pei Si Lai bakal menerajui bank digital GXS Bank-Kuok Brothers
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 April - Konsortium Singapura-Malaysia, Kuok Brothers Sdn Bhd dan GXS Bank Pte. Ltd. yang merupakan usaha sama bank digital Grab Holdings Limited dan Singtel, menyasarkan perusahan kecil dan sederhana (PKS) sebagai penerima manfaat utama perbankan digital.

 

Konsortium ini merupakan satu daripada lima konsortium yang diumumkan oleh Bank Negara Malaysia pada 29 April 2022, sebagai penerima lesen bank digital negara. 

 

Usahasama bank digital antara Grab dan Singtel telah ditubuhkan pada 2020 dan dipilih untuk dianugerahkan lesen perbankan digital penuh di Singapura.

 

Tertakluk kepada kelulusan kawal selia, usaha sama bank digital itu akan memegang 55.45% kepentingan dalam bank digital Malaysia dan bakal diketuai oleh Pei Si Lai, seorang veteran industri perkhidmatan kewangan yang berpengalaman lebih 25 tahun.

 

Lai telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya dan akan membentuk pasukan khusus yang bertujuan untuk mentakrifkan semula perbankan untuk dianggarkan satu daripada dua rakyat Malaysia yang kurang mendapat perkhidmatan atau tidak mempunyai perbankan.

 

Bank digital yang akan ditubuhkan oleh konsortium bank digital Malaysia ini dijangka membolehkan PKS mikro tempatan dan segmen lain yang kurang mendapat perkhidmatan kewangan seperti pekerja ekonomi gig mengakses rangkaian perkhidmatan kewangan yang akan memberi perkhidmatan kepada mereka melalui kitaran hayat mereka.

 

Ini terutamanya, PKS yang dijangka menjadi penerima manfaat utama perbankan digital. Mereka membentuk tulang belakang ekonomi Malaysia – mewakili lebih 97% daripada keseluruhan pertubuhan perniagaan, menyumbang kira-kira 38% daripada KDNK negara, dan menggaji hampir separuh daripada penduduk yang bekerja.

 

Untuk membina bank digital Malaysia yang akan berusaha untuk menawarkan perkhidmatan kewangan yang lancar dan selamat yang disesuaikan untuk memenuhi keperluan pengguna, Lai akan mengumpulkan pasukan daripada pelbagai latar belakang dalam kewangan dan teknologi.

 

Lebih 200 peranan disasarkan untuk diisi melalui pelancaran, termasuk dalam bidang produk dan reka bentuk, data, teknologi, risiko dan pematuhan.

 

Pengarah Urusan Kanan, Grab Financial Group (Digibank) dan ahli lembaga pengarah usaha sama digibank serantau, Reuben Lai berkata, pihaknya akan memanfaatkan gabungan kekuatan konsortium, termasuk kepakaran teknologi, data daripada pengguna yang terlibat tinggi menggunakan perkhidmatan harian, pengalaman menyediakan perkhidmatan kewangan di seluruh Asia Tenggara, dan pemahaman mendalam tentang pasaran Malaysia, untuk mentakrifkan semula pengalaman perbankan bagi rakyat Malaysia yang kurang menerima khidmat perbankan dan meningkatkan hasil ekonomi mereka - perniagaan kecil akan mempunyai akses kepada modal pertumbuhan, dan individu berpeluang untuk bermimpi lebih besar.”


 

grab

 


Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Singtel dan ahli lembaga usaha sama digibank serantau, Arthur Lang berkata, pihaknya teruja untuk membina platform yang akan menyediakan perkhidmatan perbankan digital yang inovatif untuk mereka yang kurang mendapat khidmat perbankan serta PKS yang menjadi tulang belakang ekonomi Malaysia.

 

''Ini sejajar rapat dengan matlamat kami untuk memanfaatkan teknologi untuk memperkasakan orang ramai di seluruh rantau, membawa pilihan yang lebih besar dan perubahan positif sambil kami membina sesuatu yang istimewa di seluruh rantau ini. Kami berhasrat untuk memacu inovasi fintech yang akan mengubah pengalaman perbankan, menjadikan perkhidmatan kewangan lebih mudah diakses, relevan dan berpatutan,” ujarnya.

 

Sebagai bakal CEO bank digital Malaysia, Lai membawa pengalaman luas dan tumpuan pelanggan yang mendalam yang diasah selama 25 tahun dalam perbankan runcit, pengurusan kekayaan, kewangan korporat, pengurusan produk dan perniagaan, serta tadbir urus, dalam pasaran tempatan dan antarabangsa. Sebelum ini, beliau adalah Pengarah Urusan dan Ketua Negara, Perbankan Pengguna, Swasta dan Perniagaan untuk Standard Chartered di Malaysia.


 

pei
                                                                    Pei Si Lai

 


Lai berkata, “Peluang untuk membina bank digital Malaysia dari bawah dan berada di barisan hadapan dalam landskap Teknologi Fintek Malaysia yang berkembang pesat adalah sangat mengujakan''.

 

''Selain daripada memanfaatkan teknologi perbankan tangkas yang membolehkan kami menawarkan pengalaman perbankan yang disesuaikan dan unik untuk pengguna kami, saya dan pasukan saya juga akan memanfaatkan sokongan padu daripada pemegang saham dan rakan kongsi strategik kami, serta bimbingan daripada Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kewangan, untuk melaksanakan misi kami berkhidmat dan memperkasakan komuniti Malaysia yang tidak mempunyai simpanan seperti pekerja gig dan perniagaan kecil,'' ujarnya.  - DagangNews.com