Konsortium Transnasional fokus teroka peluang dalam sektor pembinaan rumah mampu milik | DagangNews Skip to main content

Konsortium Transnasional fokus teroka peluang dalam sektor pembinaan rumah mampu milik

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Mei - Konsortium Transnasional Berhad (KTB) akan terus meneroka peluang kerja dalam sektor pembinaan khususnya dalam pembangunan kediaman mampu milik seperti rumah berkembar, rumah teres dan pangsapuri.

 

Pengerusinya, Datuk Sulaiman Daud berkata, kumpulan itu membuat keputusan itu selepas melihat pasaran rumah mampu milik terus menguasai segemen hartanah kediaman di Malaysia dan ia merupakan teras utama kumpulan itu.

 

Beliau berkata, industri pembinaan Malaysia diunjurkan berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan dikompaun (CAGR) sebanyak 6.9% daripada RM53.88 bilion pada 2022 kepada RM70.82 bilion pada 2026, dengan harga hartanah kediaman pada RM300,000 dan ke bawah adalah yang paling popular.

 

"Sektor pembinaan dijangka berkembang sebanyak 6.1% pada 2023, dan Bajet 2023 yang disemak semula menyediakan potensi untuk menyokong pertumbuhan ini terutamanya dalam perumahan mampu milik.

 

"Ini memberikan banyak peluang dalam segmen rumah mampu milik, yang merupakan kekuatan dan kepakaran utama kami.

 

"KTB mempunyai kepakaran dalam pembinaan rumah mampu milik dan pada masa ini, kami terlibat dalam projek pembangunan yang sama yang sedang dijalankan di Selangor, Perak dan Pahang," katanya dalam Laporan Tahun 2022 di Bursa Malaysia.

 

Beliau berkata, memandangkan potensi dalam industri, kumpulan itu bersedia untuk mengukuhkan perniagaan pembinaan dengan mencari lebih banyak anugerah dan meneruskan strategi seperti potensi penggabungan dan pengambilalihan.

 

Bagi segmen pengangkutan awam, bajet yang disemak juga menyediakan beberapa insentif untuk industri pengangkutan, mengukuhkan kepentingan industri pengangkutan bas sebagai teras penting dalam agenda pengangkutan awam kerajaan.

 

"Bagi perkhidmatan pengangkutan awam, kami menjangkakan peningkatan dalam perjalanan ulang-alik ke tempat kerja apabila pengaturan kerja dari rumah berkurangan.

 

"Selain itu, segmen itu dijangka berkembang disebabkan oleh pertumbuhan penduduk, pembandaran dan inisiatif kerajaan manakala Pelan Transformasi Nasional 2019-2030 juga dijangka merangsang permintaan untuk bas henti-henti," katanya. - DagangNews.com