KPJ Healthcare catat kenaikan perolehan 33% kepada RM632.8 juta pada Q2 FY2021 | DagangNews Skip to main content

KPJ Healthcare catat kenaikan perolehan 33% kepada RM632.8 juta pada Q2 FY2021

 

KUALA LUMPUR 24 Ogos - KPJ Healthcare Berhad mencatat perolehan sebanyak RM632.8 juta, meningkat sebanyak 33% tahun ke tahun ini, disebabkan terutamanya oleh prestasi operasi yang lebih baik, didorong oleh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang kurang ketat pada suku kedua tahun kewangan 2021 (Q2 FY2021).

 

Menurut kumpulan syarikat itu,  PKP 1.0 bermula Mac 2020 telah memberi kesan pada operasi hospital pada suku kedua tahun kewangan 2020 (Q2 FY2020), dengan kadar penghunian katil (BOR) mencapai tahap rendah pasca-wabak 25% pada bulan April 2020.

 

KPJ Healthcare mencatatkan seramai 758,629 pesakit pada Q2 FY2021, meningkat sebanyak 36% berbanding 556,042 pesakit pada tempoh suku sebelumnya yang sama. BOR dicatatkan pada 41% pada Q2 FY2021, 7 mata peratusan lebih tinggi berbanding 34% yang dicatatkan pada Q2 FY2020.


Keuntungan sebelum cukai (PBT) menurun sebanyak 25%, disebabkan terutamanya kenaikan kos operasi norma baharu di samping pembalikan peruntukan yang tinggi pada tahun 2020 ditambah dengan faedah yang diterima dari Pakej Rangsangan Ekonomi PRIHATIN dan Pelan Pemulihan Ekonomi PENJANA.


Dari segi Separuh Pertama FY2021, syarikat mencatat perolehan sebanyak RM1,238.8 juta, meningkat sebanyak 9% tahun ke tahun disebabkan terutamanya oleh peningkatan aktiviti-aktiviti di hospital dan jumlah pesakit yang lebih tinggi.


Prestasi H1 FY2020 menurun oleh PKP 1.0, yang mengakibatkan beberapa jumlah pesakit terendah dicatatkan pasca pandemik, walaupun 3 bulan awal H1 2020 tidak dipengaruhi oleh PKP iaitu seramai 1.5 juta pesakit untuk H1 FY2021, berbanding 1.4 juta pesakit untuk H1 FY2020.

 

EBITDA dan PBT masing-masing mencatatkan penurunan sebanyak 8% dan 54%, dari RM265.0 juta dan RM74.1 juta pada H1 FY2020, kepada RM242.7 juta dan RM34.3 juta pada tempoh semasa. Penurunan ini disebabkan oleh kenaikan kos operasi di bawah kos pentadbiran biasa yang lebih tinggi dan pembalikan peruntukan pada tahun 2020 ditambah dengan faedah yang diterima dari Pakej Rangsangan Ekonomi PRIHATIN dan Pelan Pemulihan Ekonomi PENJANA.

 

Presiden & Pengarah Urusannya, Ahmad Shahizam Mohd Shariff berkata, KPJ Healthcare akan terus memainkan peranan utama dalam menyokong usaha pemulihan ekonomi negara dan bekerjasama dengan rakan kongsi kami untuk memastikan perkhidmatan kami pada tahap kualiti tertinggi sepanjang tempoh yang mencabar ini.

 

 

Ahmad Shahizam Mohd Shariff
Presiden & Pengarah Urusan KPJ Healthcare, Ahmad Shahizam Mohd Shariff

 

 

Menurutnya, KPJ Healthcare telah memainkan peranan penting dalam menyokong usaha pemulihan negara untuk mengekang pandemik COVID-19 dan kekal komited dalam usahanya sehingga ke hari ini.

 

Ini termasuk ujar beliau, memindahkan pesakit bukan COVID-19 ke hospital swasta untuk mengurangkan tekanan pada sistem penjagaan kesihatan awam; diikuti oleh pengurusan aktif kes COVID-19 terpilih di hospital KPJ, di samping menghantar jururawat terlatih kami ke beberapa hospital kerajaan yang memerlukan. 

 

“Selain membantu meringankan beban sistem penjagaan kesihatan awam dan membolehkan kementerian kesihatan memberi tumpuan untuk menangani kes COVID-19, KPJ Healthcare juga telah menjawab seruan untuk mempercepat kadar vaksinasi di Malaysia.

 

''Kami mempunyai tenaga kerja dan sumber daya yang khusus untuk meningkatkan kemampuan vaksinasi kami, meningkatkan jumlah PPV hospital dan membuka sebagai Operator Kesihatan di Mega PPV di KLCC dan di The Mall, MidValley Southkey di Johor Bahru.

 

''Malaysia merupakan antara 3 negara teratas di dunia dari segi vaksinasi per kapita pada bulan Julai, kita sekarang berada dalam posisi yang lebih kuat untuk meringankan keadaan ekonomi dan operasi yang lebih normal ke depan,” katanya dalam pengumuman prestasi kewangan syarikat, di sini hari ini.

 

Ahmad Shahizam berkata, pelaksanaan PKP dalam jangka masa yang panjang disebabkan oleh kenaikan kadar kes COVID-19 telah mempengaruhi operasi Syarikat dengan ketara.

 

''Walaupun aktiviti ekonomi dan perniagaan telah disambung semula, pergerakan rentas sempadan yang terhad dan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang lebih ketat untuk kawasan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) terus mempengaruhi usaha pemulihan operasi perniagaan di seluruh peringkat syarikat.

 

''Walaupun begitu, syarikat akan terus berwaspada dan fokus untuk memberikan perkhidmatannya sambil melindungi kedudukan tunai demi memastikan ia tetap betahan pada masa-masa kritikal ini,'' kata beliau. - DagangNews.com