KPJ Healthcare terajui terbitan Sukuk Wakalah Kelestarian Pertama Malaysia dalam Sektor Penjagaan Kesihatan | DagangNews Skip to main content

KPJ Healthcare terajui terbitan Sukuk Wakalah Kelestarian Pertama Malaysia dalam Sektor Penjagaan Kesihatan

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 7 Mac – KPJ Healthcare Berhad, melalui anak syarikat milik penuhnya Point Zone (M) Sdn. Bhd. (PZSB), telah berjaya menetapkan harga tawaran bagi Sukuk Kelestarian sulungnya bernilai RM555.0 juta di bawah Program Sukuk Wakalah RM3.0 bilion yang sedia ada pada 6 Mac 2023.

 

Tawaran tersebut, yang merupakan terbitan sulung daripada sebuah syarikat penyedia penjagaan kesihatan swasta di Malaysia dan rantau ASEAN, telah diberikan penarafan akhir AA-IS(CG) (stabil) oleh MARC Ratings Berhad pada November 2022.

 

Hasil daripada terbitan Sukuk Kelestarian ini akan digunakan oleh KPJ Healthcare mengikut kriteria yang ditetapkan dalam Rangka Kerja Sukuk Kelestarian. Rangka kerja ini telah diberikan penarafan Emas pada Oktober 2022 oleh MARC Ratings, sebuah syarikat penarafan luar bebas.

 

Terbitan tersebut telah mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada pelabur instrumen pendapatan tetap, dengan nisbah bida kepada liputan hampir 10 kali ganda.

 

Permintaan pelabur yang kukuh itu telah mendorong terbitan untuk ditambah daripada RM450.0 juta kepada RM555.0 juta, dengan sebaran kadar yang menyusut 20 mata asas (bps) bagi Sukuk Kelestarian 5 tahun, 7 tahun dan 10 tahun, dengan kadar keuntungan masing-masing pada 4.50%, 4.69% dan 4.86%.

 

Maybank Investment Bank Berhad dan OCBC Al-Amin Bank Berhad adalah Penasihat Utama Bersama, Pengatur Utama Bersama dan Penasihat Penstrukturan Kelestarian Bersama untuk Program Sukuk Wakalah ini.

 

Di samping itu, Pengurus Utama Bersama ialah Affin Hwang Investment Bank Berhad, HSBC Amanah Malaysia Berhad, Maybank Investment Bank dan OCBC Al-Amin.

 

Pegawai Pimpinan KPJ Healthcare, Norhaizam Mohammad berkata, tawaran Sukuk Kelestarian ini mencerminkan komitmen KPJ untuk memperjuangkan agenda kelestarian dan mencapai keseimbangan antara matlamat ekonomi dan pertimbangan sosial dan alam sekitar.

 

"Kumpulan akan terus menjamin kesejahteraan individu dan komuniti di bawah naungan kami dan juga persekitaran operasi kami, dipelihara dengan baik sambil kami mencatatkan prestasi perniagaan yang mampan.

 

"Ini sejajar dengan momentum semakin kukuh KPJ Healthcare untuk memartabatkan agenda kelestarian di bawah rangka kerja Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) meliputi seluruh perniagaan kami," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif, Maybank Investment Bank, Dato' Fad'l Mohamed berkata, Maybank Investment Bank komited untuk menyediakan pembiayaan lestari sejajar dengan strategi M25+ Maybank.

 

"Tawaran Sukuk Kelestarian sulung oleh pemimpin dalam industri penjagaan kesihatan ini menunjukkan keluasan pasaran modal hutang kita, dengan keyakinan kukuh terhadap terbitan ini berasaskan sambutan luar biasa daripada kumpulan pelabur yang pelbagai," ujar beliau.

 

Pengarah Urusan, Pegawai Bank Kanan dan Ketua Perbankan Pelaburan, OCBC Bank Tan Ai Chin menambah, OCBC berbesar hati untuk memainkan peranan penting dalam terbitan Sukuk Kelestarian sulung ini demi menyokong matlamat kelestarian KPJ Healthcare, sejajar dengan usaha berterusan OCBC untuk mempercepatkan pelaksanaan ESG oleh syarikat-syarikat korporat menerusi penyelesaian kewangan lestari yang inovatif dan mesra iklim.

 

"Kejayaan membina buku tempahan ini, yang menghasilkan kos pembiayaan optimum untuk KPJ Healthcare, juga menunjukkan permintaan yang semakin besar pelabur terhadap pelaburan lestari," katanya.

 

Secara keseluruhan, terbitan Sukuk Kelestarian KPJ Healthcare merupakan satu mercu jaya penting yang menekankan komitmen Kumpulan terhadap agenda kelestarian dan menunjukkan permintaan yang semakin bertambah terhadap pilihan pelaburan lestari di rantau ini. - DagangNews.com