KPJ saman 11 bekas lembaga pengarah RM95.77 juta didakwa langgar tugas fidusiari dalam penjualan 49% saham Lablink  | DagangNews Skip to main content

KPJ saman 11 bekas lembaga pengarah RM95.77 juta didakwa langgar tugas fidusiari dalam penjualan 49% saham Lablink 

Kumpulan KPJ masih memiliki 51 peratus kepentingan dalam Lablink.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Jan - KPJ Healthcare Bhd menyaman 11 bekas pengarah lembaga berhubung penjualan 49% kepentingan dalam unit patologi dan makmal Lablink (M) Sdn Bhd kepada KL Kappa Sdn Bhd pada harga RM119.92 juta pada Mac 2018.

 

KPJ, yang masih memiliki 51% kepentingan dalam Lablink, mendakwa individu-individu yang menganggotai lembaga pengarahnya pada masa itu didakwa telah melanggar fidusiari dan/atau kewajipan berkanun mereka kepada kumpulan itu.

 

KPJ juga mendakwa mereka gagal menjalankan penjagaan dan ketekunan yang munasabah dalam transaksi dengan KL Kappa, yang disokong oleh firma ekuiti persendirian yang berpangkalan di Singapura Quadria Capital Investment Management Pte Ltd.


 

Datuk Kamaruzzaman Abu Kassim
             Datuk Kamaruzzaman Abu Kassim

 


Sebelas individu yang disaman itu ialah bekas pengerusi Datuk Kamaruzzaman Abu Kassim; bekas presiden dan pengarah urusan Datuk Amiruddin Abdul Satar; bekas pengarah eksekutif Aminudin Dawam dan Jasimah Hassan; bekas pengarah bukan eksekutif bebas Tan Sri Siti Sa’diah Sh Bakir, Datuk Azzat Kamaludin, Datuk Dr Zaki Morad Mohamad Zaher, Zainah Mustafa dan Dr Kok Chin Leong; dan bekas pengarah bukan eksekutif bukan bebas Zulkifli Ibrahim dan Mohd Sahir Rahmat.

 

Pengendali hospital itu bagaimanapun tidak menamakan Prof Datuk Dr Azizi Omar, yang merupakan pengarah bebas bukan eksekutif kumpulan itu ketika itu, sebagai defendan. Dilantik ke lembaga pengarah KPJ pada Februari 2016, beliau kini merupakan pengarah bukan eksekutif bukan bebas.

 

KPJ memohon pengisytiharan bahawa defendan cuai dan melanggar kewajipan fidusiari mereka.

 

Syarikat itu juga memohon pampasan sehingga RM95.77 juta bagi kerugian yang dikatakan dialaminya, dan faedah serta ganti rugi seperti yang dinilai oleh mahkamah.


 

kpj

 


Apabila KPJ mengumumkan pelupusan itu pada 2018, kumpulan itu berkata kerjasama itu selaras dengan rancangannya untuk mengembangkan perniagaan patologi dan diagnostik Lablink ke lokasi di mana penjagaan kesihatan swasta mendapat permintaan.

 

Ia juga akan memacu misi Lablink untuk menjadi kumpulan patologi terkemuka di rantau ini dan meningkatkan nilai pemegang saham, tambahnya.

 

Saham KPJ ditutup enam sen atau 3.97% lebih tinggi pada RM1.57 pada Jumaat untuk permodalan pasaran RM7.11 bilion. - DagangNews.com