KUB beli baki 40% kepentingan saham dalam unit ladang di Mukah berharga RM60 juta | DagangNews Skip to main content

KUB beli baki 40% kepentingan saham dalam unit ladang di Mukah berharga RM60 juta

Bandar Mukah di Sarawak.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Mac - KUB Malaysia Bhd menerusi anak syarikat milik penuhnya KUB Agro Holdings Bhd telah memeterai perjanjian untuk membeli 2.6 juta saham atau 40% kepentingan ekuiti yang belum dimilikinya dalam KUB Sepadu Sdn Bhd bernilai RM60 juta.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, KUB berkata unitnya telah menandatangani perjanjian jual beli saham dengan pemegang saham keluar Medan Sepadu Sdn Bhd dan Lembaga Amanah Kebajikan Kaum Melanau Sarawak, yang masing-masing memiliki 30% dan 10% daripada kepentingan pembelian.

 

Menurutnya, KUB Agro akan membeli kepentingan daripada pemegang saham yang akan keluar atas dasar `seperti seadanya' bebas daripada semua lien, sandaran, caj atau bebanan berserta semua hak yang disertakan.

 

KUB menambah bahawa pembelian itu akan dibiayai melalui dana yang dijana secara dalaman.

 

KUB Sepadu ialah pemilik Ladang Sungai Buloh dan Ladang Sungai Nape, yang berjumlah kira-kira 4,616 hektar ladang kelapa sawit di Mukah, Sarawak.

 

 

kub

 

 

Menurut KUB, nilai pasaran ladang KUB Sepadu seperti yang dinilai oleh penilai bebas ialah RM100.1 juta.

 

Terdapat juga anggaran lebihan aset lain termasuk tunai, bank dan baki simpanan tetap ke atas liabiliti kira-kira RM31 juta pada 14 Dis 2023.

 

KUB, yang pada masa ini memegang 60% pemilikan dalam KUB Sepadu, telah menyelesaikan pertikaian dengan pemegang saham lain melalui mengetepikan perintah penggulungan terhadap syarikat melalui perintah persetujuan.

 

"Perintah persetujuan itu akan membolehkan perintah penggulungan diketepikan terhadap KUB Sepadu dan membolehkan ia beroperasi semula sebagai usaha berterusan manakala cadangan pengambilalihan akan membolehkan KUB Agro (dan secara tidak langsung KUB) mempunyai pemilikan penuh dan kawalan pengurusan KUB Sepadu dan dengan itu membenarkan Lembaga Pengarah berurusan dengan ladang KUB Sepadu yang difikirkan sesuai," katanya.

 

"Cadangan pengambilalihan adalah penting untuk membolehkan KUB mengawal semula operasi KUBS dan untuk mengelakkan kemerosotan ladang KUB Sepadu sekiranya perkara yang sama terus diuruskan oleh penyelesai dalam tempoh yang berpanjangan." - DagangNews.com