Kumpulan Jetson lantik firma guaman ambil tindakan undang-undang terhadap 10 pemegang saham perekuisisi | DagangNews Skip to main content

Kumpulan Jetson lantik firma guaman ambil tindakan undang-undang terhadap 10 pemegang saham perekuisisi

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 4 Jan - Kumpulan Jetson Berhad telah melantik Lee, Saw & Co. sebagai perwakilan undang-undang untuk meneruskan tindakan undang-undang terhadap 10 pemegang saham perekuisisi bagi tuntutan ganti rugi yang ditanggung disebabkan oleh notis yang disifatkan rosak dan tidak sah.

 

Kumpulan itu berkata ini memastikan perlindungan kepentingan syarikat dan menegakkan standard tadbir urus korporat.

 

Pada 11 Disember 2023, sekumpulan 10 pemegang saham minoriti telah bersepakat untuk menuntut mesyuarat agung luar biasa (EGM) diadakan bagi memecat kesemua enam ahli lembaga pengarah Kumpulan Jetson sedia ada.

 

Mereka meminta notis khas dengan resolusi untuk memecat antara lain timbalan pengerusi bukan eksekutif Tunku Datuk Nooruddin Tunku Shahabuddin, dan pengarah eksekutif Edward Ng Kah Jiun, di mana kedua-duanya dilantik pada 6 Oktober 2023.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pemegang saham tuntut adakan EGM singkirkan lembaga pengarah Kumpulan Jetson

 

10 pemegang saham itu sedang berusaha untuk memecat pengarah semasa dan menggantikan mereka dengan Tee Chee Beng, Datuk Seri Mohmad Salleh, Chuan Sieh Yee, Joe Tee Chang Chee Lup, Boey Sook Yen dan Melvin Ong Kok Ho.

 

Pada 22 Disember pula, Kumpulan Jetson telah menolak permintaan daripada 10 pemegang saham untuk mengadakan EGM atas alasan mereka secara kolektif tidak memegang sekurang-kurangnya 10% saham syarikat pada hari permintaan itu.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pegangan saham kurang 10%, permintaan 10 pemegang saham adakan EGM bagi Kumpulan Jetson dianggap tidak sah

 

Kumpulan itu mendakwa bahawa bilangan saham yang dipegang oleh pemeriksa permintaan iaitu Lee Yee Wee, Shaun Sai Wen Fei, Teo Chor Eng, Tey Giap Leong dan Muhd Alamin Ramli, setakat 8 Disember dinyatakan secara salah dalam notis itu.

 

Sejak 11 Disember 2023, saham Kumpulan Jetson telah susut 3.6% daripada 27.5 sen dan ditutup kekal pada 26.5 sen hari ini. - DagangNews.com