Kumpulan pemegang saham diketuai bilionair Jerman mulakan usaha menyingkirkan pengarah KNM | DagangNews Skip to main content

Kumpulan pemegang saham diketuai bilionair Jerman mulakan usaha menyingkirkan pengarah KNM

Andreas Heeschen kini memiliki 7.91% saham KNM manakala Tunku Datuk Yaacob Khyra mewakili Melewar Industrial sebanyak 9.44% ekuiti KNM.

KUALA LUMPUR 6 Sept - Sekumpulan pemegang saham KNM Group Bhd, diketuai oleh pemegang saham besar baharu jutawan Jerman, Andreas Heeschen, telah memulakan pengambilalihan perseteruan dalam kumpulan kejuruteraan yang kini menanggung kerugian dan kekurangan tunai.

 

Heeschen, yang muncul sebagai pemegang saham kedua terbesar syarikat Nota Amalan 17 (PN17) dengan 7.91% kepentingan atau 320 juta saham minggu lepas, bersama tujuh pemegang saham lain telah mendesak penyingkiran kesemua sembilan pengarah dalam syarikat itu.

 

Pengerusi KNM Tunku Datuk Yaacob Khyra merupakan pemegang saham tunggal terbesar dalam syarikat itu, dengan 9.44% pegangan tidak langsung atau 347.2 juta saham dipegang melalui Melewar Industrial Group Bhd.

 

Heeschen ialah pemegang saham majoriti pengeluar senjata api yang berpangkalan di Jerman, Heckler & Koch.

 

Heeschen, bersama-sama dengan pihak-pihak yang bertindak secara bersama memegang 10.69% pegangan, berusaha untuk melantik puteri Johor Tunku Kamariah Aminah Maimunah lskandariah Binti Sultan Iskandar sebagai pengarah bagi menggantikan Yaacob.


 

KNM

 


Selain Yaacob, kumpulan itu telah mencadangkan untuk memecat ahli lembaga pengarah KNM yang lain iaitu pengarah Tan Sri Zulhasnan Rafique, Ravindrasingham Balasingham, Yee Hong Ho, Steve Ho Soo Woon, Thulasy Suppiah, Datuk Uwe Ahrens, James Beltran dan Datuk Naresh Mohan.

 

Enam pengarah baharu telah dicadangkan untuk mengambil alih jawatan mereka, termasuk Heeschen sendiri dan Flavio Porro, bekas pengarah eksekutif KNM yang keluar daripada syarikat itu pada Disember tahun lepas.

 

Turut dicadangkan untuk dilantik sebagai pengarah ialah bekas pengerusi Magna Prima Bhd dan Komakcorp Bhd Datuk Abd Ghani Yusof; Edwin Silvester Das, yang kini berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Jiankun International Bhd; Datuk Zaidi bin Mat Isa @ Hashim, yang juga pengarah eksekutif SMTrack Bhd; dan William H Van Vliet II, yang juga pengarah eksekutif CN Asia Corp Bhd.

 

Para pemegang saham mahu mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) yang akan diadakan bagi menggantikan para pengarah.

 

Selain Heeschen, pemegang saham termasuk Azmi Osman, Tai Tean Seng, Kok Seng Ping, Jacqueline Lee Fei Fei, Chang Hui Kee, Sazini Abdullah, AZM Trading Venture Sdn Bhd dan Gan SMT Sdn Bhd.

 

Ketika pasaran ditutup pada Selasa saham KNM tidak berubah pada 10 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM384.36 juta. Kaunter itu telah meningkat 100% tahun ini daripada lima sen sesaham, berikutan kenaikan beransur-ansur yang pertama kali dilihat pada bulan Jun.

 

Dalam satu kenyataan mengumumkan permintaan itu, para pemegang saham menunjukkan aset ketara bersih KNM sesaham sebanyak 21 sen pada akhir Jun.

 

ARTIKEL BERKAITAN: KNM gagal membayar pinjaman RM418 juta, bimbang masalah berlarutan ke pinjaman lain

 

KNM memiliki pengeluar mesin dan peralatan terkenal Borsig GmbH, tetapi menghadapi masalah kecairan kerana ia tidak dapat menjual aset itu untuk mengurangkan hutangnya.

 

Dibebani oleh obligasi hutangnya dan aliran tunai yang ketat, KNM sebelum ini telah berpisah dengan Borsig dengan harga €220.8 juta.

 

Perjanjian itu gagal menjadi kenyataan, yang menyebabkan KNM gagal membayar tiga kemudahan kredit berjumlah kira-kira RM416.8 juta dan seterusnya mencetus status PN17.

 

Perlu diingat bahawa perjanjian Borsig gagal walaupun tarikh akhir untuk perjanjian jual beli saham untuk pelupusan itu dilanjutkan beberapa kali.

 

Tiga minggu selepas kemungkiran RM416.8 juta, syarikat itu mengumumkan ia mungkir pembayaran pokok sebanyak AS$3.4 juta, dengan faedah tertunggak sebanyak AS$16,104 kepada Bank of China (Malaysia) Bhd.

 

Kumpulan itu menyatakan bahawa pembayaran balik itu akan diuruskan atau disusun semula di bawah cadangan skim perkiraannya.

 

Sejak itu, KNM meneruskan dialog dengan pemiutang dan menekankan rancangannya untuk mempercepatkan pengewangan aset bukan teras serta Borsig.

 

Sehingga akhir Jun tahun ini, pinjaman KNM berjumlah RM1.18 bilion, turun daripada RM1.26 bilion setahun sebelumnya. Kumpulan itu telah mengalami kerugian selama lapan suku berturut-turut. Rizab negatif berjumlah RM1.21 bilion, meningkat daripada RM1.16 bilion tahun sebelumnya. - DagangNews.com