Kumpulan Perangsang, MBI disaman atas dakwaan penipuan tanah di Kuala Langat | DagangNews Skip to main content

Kumpulan Perangsang, MBI disaman atas dakwaan penipuan tanah di Kuala Langat

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Nov - Kumpulan Perangsang Selangor Bhd, bersama Menteri Besar Selangor (Inc) (MBI) dan pentadbir tanah Kuala Langat telah disaman oleh tiga individu atas dakwaan penipuan membabitkan tanah di Kuala Langat.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Kumpulan Perangsang berkata syarikat itu telah menerima writ saman dan pernyataan tuntutan daripada tiga individu iaitu Tan Kok Heong, Tan Kok Cheng dan Tan Kok Gea.

 

Pertikaian itu membabitkan dua bidang tanah seluas 9.21 ekar yang merupakan sebahagian daripada skim perlombongan di bawah Kumpulan Perangsang di Brooklyn dan Sungai Kelambu di Kuala Langat.

 

Plaintif mendakwa bahawa tanah tersebut adalah milik Ang Kua dan Tan Hooy, ibu bapa Kok Heong dan Kok Cheng yang telah meninggal dunia.

 

Kok Gea pula mendakwa sebagai pentadbir lantikan kepada ibu bapa yang meninggal dunia.

 

Plaintif mendakwa bahawa terdapat perjanjian bahawa petak itu akan diganti dengan tanah di Brooklyn.

 

Selain itu, mereka juga mendakwa bahawa defendan telah menipu, atau bersubahat untuk menipu ketiga-tiga petak tersebut, yang mengakibatkan tanah itu dijual kepada pihak ketiga.

 

Plaintif memohon pengisytiharan bahawa mereka adalah pemilik terdahulu tanah Kuala Langat, Perjanjian Penggantian Tanah (LRA) yang dikeluarkan oleh MBI dan Kumpulan Perangsang adalah sah, dan defendan telah pecah amanah dan menolak perjanjian itu kerana mereka gagal memberi plaintif tanah gantian.

 

Oleh itu, ketiga-tiga mereka menuntut ganti rugi sebagai pampasan bagi dua tanah yang mereka jual kepada pihak ketiga oleh Kumpulan Perangsang berdasarkan kadar pasaran, atau berdasarkan penilaian tanah sebelum ini yang dibuat oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia.

 

“Tuntutan itu dijangka tidak mempunyai sebarang kesan kewangan dan operasi yang material terhadap KPS bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FY2023).

 

“Saman itu ditetapkan untuk pengurusan kes pada 5 Disember 2023 melalui e-Semakan di hadapan Pendaftar Mahkamah. Kumpulan Perangsang akan mengambil semua langkah yang perlu untuk mempertahankan saman itu dengan tegas dan akan memfailkan pembelaan terhadap saman itu.

 

"Syarikat itu akan membuat pengumuman lanjut mengenai sebarang perkembangan penting perkara itu dari semasa ke semasa," katanya. - DagangNews.com