Kunal Tayal kini pemegang saham utama Green Packet setelah Lim Kok Han melupuskan 358.18 juta saham | DagangNews Skip to main content

Kunal Tayal kini pemegang saham utama Green Packet setelah Lim Kok Han melupuskan 358.18 juta saham

KUALA LUMPUR 30 Mei - Datuk Seri Andy Lim Kok Han tidak lagi menjadi pemegang saham utama Green Packet Bhd selepas melupuskan 358.18 juta saham dalam kumpulan itu pada 26 Mei 2023.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Green Packet berkata Kunal Tayal memperoleh 373.18 juta saham pada hari yang sama (26 Mei 2023) apabila Lim melupuskan sahamnya dalam Green Packet.

 

Pengambilalihan itu dibuat melalui kenderaan persendiriannya Authethic Design Resources Sdn Bhd, menjadikan Kunal pemegang saham tunggal terbesar baharu dalam Green Packet dengan 18.71% kepentingan.

 

 

Kunal Tayal
                       Kunal Tayal

 

 

Kunal ialah pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif G3 Global Bhd. Beliau juga merupakan ketua pegawai kewangan Bestinet Sdn Bhd, penyedia sistem IT yang membekalkan Sistem Pengurusan Berpusat Pekerja Asing (FWCMS) di Malaysia.

 

Green Packet berkata Lim melupuskan blok saham itu melalui urus niaga perniagaan langsung. Walau bagaimanapun, Kumpulan tidak mendedahkan nilai transaksi.

 

Pengiraan belakang sampul surat menunjukkan bahawa Lim boleh mengaut kira-kira RM14.33 juta, berdasarkan harga penutup Green Packet sebanyak empat sen pada 26 Mei 2023, menurut laporan The Edge.

 

Lim, yang juga pengarah bukan eksekutif dan bebas Green Packet, pertama kali muncul sebagai pemegang saham utama kumpulan itu pada Okt 2022 selepas membeli 358.18 juta saham atau 18.33% kepentingan dalam kumpulan itu pada masa itu.

 

 

 Datuk Seri Andy Lim Kok Han
        Datuk Seri Andy Lim Kok Han

 

 

Lim muncul sebagai pemegang saham besar GIIB Holdings Bhd pada 19 Mei tahun ini dengan 21.297% kepentingan, selepas membeli 125.93 juta saham dalam syarikat pengeluar kompaun getah itu melalui perdagangan luar pasaran.

 

Saham dalam Green Packet ditutup turun 0.5 sen atau 12.5% kepada 3.5 sen pada Isnin, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM70 juta. - DagangNews.com