Kuota inisiatif Pemeteran Tenaga Bersih Rakyat sekali lagi dilanggan sepenuhnya - SEDA | DagangNews Skip to main content

Kuota inisiatif Pemeteran Tenaga Bersih Rakyat sekali lagi dilanggan sepenuhnya - SEDA

Gambar hiasan Gsparx

KUALA LUMPUR 17 Sept - Kuota 350-megawatt (MW) yang diperuntukkan di bawah inisiatif Pemeteran Tenaga Bersih (NEM) Rakyat untuk isi rumah telah sepenuhnya dilanggan, menurut data Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA).

 

Daripada jumlah ini, 306.07MW, atau 87.45%, telah diluluskan untuk projek, menurut data tersebut.

 

NEM Rakyat yang berlangsung dari 2021 hingga 2024 adalah sebahagian daripada program NEM 3.0 yang lebih luas, bertujuan menggalakkan pengguna kediaman menggunakan sistem fotovoltaik (PV) solar melalui insentif kerajaan.

 

Kuota awal sebanyak 150MW untuk NEM Rakyat telah sepenuhnya diambil pada November 2023, bersamaan dengan 800MW pertama untuk segmen komersial dan industri yang dikenali sebagai NEM Nova.

 

Sejak itu, program NEM Rakyat telah diberikan kuota tambahan sebanyak dua kali - sekali pada Januari 2024 dengan jumlah 100MW (berkuat kuasa Februari) diikuti dengan tambahan 100MW pada April.

 

Kerajaan juga menambah 300MW kepada NEM Nova, meningkatkan kuota kepada 1,100MW pada waktu itu.

 

Peningkatan penyertaan dalam kalangan isi rumah sebahagiannya disebabkan oleh program diskaun yang dikenali sebagai Skim Insentif Solar untuk Rakyat (SolaRIS) yang diumumkan pada April, yang menawarkan diskaun sebanyak RM1,000 setiap kilowatt arus ulang alik (kWac), sehingga maksimum RM4,000, berdasarkan "siapa cepat dia dapat."

 

Ini berlaku pada masa Malaysia cenderung untuk menaikkan tarif elektrik, bermula dengan pengguna komersial dan industri, kerana pengawal selia berusaha untuk membenarkan tarif domestik mengejar tarif antarabangsa di tengah-tengah kos tenaga yang semakin meningkat.

 

Di Semenanjung Malaysia, gas, yang menyumbang 40% kepada campuran penjanaan tenaga, dijual kepada sektor kuasa dengan diskaun, menyumbang kepada tarif elektrik yang murah secara serantau tetapi tidak mampan apabila harga gas tinggi.

 

NEM 3.0 membolehkan pengguna elektrik menjana tenaga solar mereka sendiri dan mengimbanginya dengan bil elektrik mereka.

 

Di bawah skim ini, pengguna domestik yang memasang sistem PV solar di bumbung mereka menggunakan tenaga yang dihasilkan terlebih dahulu, dengan mana-mana tenaga lebihan dieksport kembali ke grid Tenaga Nasional Bhd.

 

Sementara itu, untuk kategori kedua, program NEM GoMEn, yang memfokuskan kepada bangunan kerajaan, masih terdapat 45.68MW yang tinggal daripada jumlah kuota 100MW, dengan 46.91MW, atau 86.36%, sudah diluluskan.

 

Untuk kategori ketiga, di bawah skim NEM Nova, yang menyasarkan pengguna komersial dan industri, 110.55MW masih tersedia daripada jumlah 1,100MWac yang diperuntukkan, dengan 919.60MW, atau 92.94%, telah diluluskan. - DagangNews.com