KWSP muncul sebagai pemegang saham utama Johor Plantations, dengan 8.9% kepentingan | DagangNews Skip to main content

KWSP muncul sebagai pemegang saham utama Johor Plantations, dengan 8.9% kepentingan

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 13 Julai - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah muncul sebagai pemegang saham besar dalam pengeluar minyak sawit Johor Plantations Group Bhd pada 9 Julai lalu, hari saham itu disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia.

 

KWSP, melalui Citigroup Nominees (Tempatan) Sdn Bhd, membeli 222.24 juta saham, atau 8.896% pegangan dalam JPG, menurut pemfailan kumpulan itu.

 

Harga transaksi tidak didedahkan dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Kulim (Malaysia) Sdn Bhd kini merupakan pemegang saham terbesar JPG, memegang 65% kepentingan. Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan pula memegang 5.82% kepentingan dalam syarikat itu.

 

Pada hari dagangan sulungnya pada Selasa, saham JPG berakhir pada 90 sen, naik 7.14% daripada harga tawaran awam permulaan (IPO)nya pada 84 sen. Ini memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM2.25 bilion, berdasarkan modal saham yang diperbesarkan sebanyak 2.5 bilion saham.

 

 

Johor Plantations Group Bhd

 

 

Antara lima syarikat yang tersenarai di Pasaran Utama setakat tahun ini, JPG merupakan saham ketiga berprestasi terbaik pada hari pertama penyenaraian.

 

Keyfield International Bhd melonjak 114% pada penampilan sulungnya, menjadikannya berprestasi terbaik, manakala Feytech Holdings Bhd meningkat 37.5%.

 

Keyfield mempunyai modal saham yang diperbesarkan sebanyak 800 juta saham, manakala Feytech mempunyai 843.2 juta saham.

 

Bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024 (1QFY2024), keuntungan bersih JPG meningkat lebih dua kali ganda kepada RM49.97 juta daripada RM23.4 juta setahun sebelumnya, apabila hasil meningkat 16.8% kepada RM294.91 juta daripada RM251.98 juta sebelumnya, terutamanya disebabkan oleh peningkatan hasil daripada penjualan minyak sawit mentah (MSM) dan isirung sawit.

 

 

Johor Plantations Group Bhd

 

 

Mengenai prospek, JPG berkata permintaan untuk MSM dalam jangka pendek mungkin dipengaruhi oleh peristiwa geopolitik seperti perang Rusia-Ukraine, konflik di Timur Tengah dan ketidaktentuan dalam dasar kadar faedah Rizab Persekutuan AS. Sementara itu, pengeluaran biji minyak global seperti kacang soya dijangka tidak menentu dalam keadaan cuaca buruk.

 

Tambahan pula, permintaan global untuk minyak sayuran dijangka berterusan apabila pasaran destinasi mula menambah simpanan simpanan mereka yang rendah, syarikat itu mengulas keputusan 1QFY2024 yang difailkan di Bursa Malaysia pada 2 Julai.

 

“Namun begitu, sebarang peningkatan mendadak dalam ketegangan geopolitik boleh mencetuskan gangguan dalam rantaian bekalan global, seterusnya melembapkan permintaan untuk minyak sayuran.

 

"Walaupun terdapat ketidaktentuan dalam persekitaran luaran, kumpulan itu akan terus menumpukan pada mengoptimumkan kecekapan operasinya, terutamanya pada peningkatan hasil, mekanisasi, kecekapan loji dan kawalan kos,” tambah JPG.

 

Saham JPG ditutup satu sen atau 1.12% lebih rendah kepada 88 sen pada hari Jumaat, memberikannya permodalan pasaran RM2.2 bilion. - DagangNews.com