Lagi pengurusan kanan LTAT letak jawatan: Khaled Nordin nafi terlibat, serah pemangku CEO jawab | DagangNews Skip to main content

Lagi pengurusan kanan LTAT letak jawatan: Khaled Nordin nafi terlibat, serah pemangku CEO jawab

Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menafikan beliau terlibat dalam operasi harian LTAT. - Gambar Facebook Khaled Nordin

KUALA LUMPUR 20 Feb - Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyerahkan isu pergolakan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) kepada pemangku ketua eksekutif LTAT dalam menjawab isu peletakan jawatan eksekutif kanan terbaharunya.

 

Khaled berkata, beliau tidak terlibat dalam operasi harian tabung pencen itu.

 

"Satu-satunya arahan saya (kepada LTAT) ialah setiap keputusan mesti inklusif... (mereka mesti) berbincang dengan semua pihak berkepentingan dan sebarang perubahan besar mesti melalui Kabinet. Itu sahaja pesanan saya (kepada mereka)," katanya kepada Business Times ketika ditanya sama ada perpindahan pegawai kanan mencerminkan "pembalasan" yang berterusan dalam kalangan kepimpinannya terhadap "gaya" pentadbirannya.

 

Difahamkan bahawa pengarah kanan strategi Dayana Rogayah Omar, 39, telah menyerahkan peletakan jawatannya dan kini sedang mengemukakan notisnya.

 

Jurucakap LTAT berkata Dayana meletak jawatan untuk mengejar kepentingan lain.

 

Peletakan jawatannya membuat tiga tempoh sebulan di tabung pencen untuk 120,000 anggota tentera yang sedang berkhidmat dan susulan keputusan Khaled untuk menangguhkan Pelan Strategik LTAT 2023-2025 (MAMPAN25).

 

Ketua pegawai kewangan Mohammad Ashraf Md Radzi kini adalah pemangku ketua eksekutif dana itu, yang mempunyai aset di bawah pengurusan (AUM) sebanyak RM10 bilion.

 

 

LTAT

 

 

Perletakan jawatan Dayana, menyusuli Datuk Ahmad Nazim Abd Rahman pada 31 Januari dan Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor pada 8 Februari.

 

Surat peletakan jawatan Ahmad Nazim kepada menteri pertahanan, yang dilihat oleh Business Times, menyatakan kebimbangan bahawa keputusan untuk menangguhkan pelan strategik dana itu akan memendekkan landasan untuk pelaksanaannya, dan menimbulkan risiko besar kepada kunci kira-kira LTAT, selain memberi kesan kepada keupayaan untuk memenuhi sasaran dividen minimum untuk 2023.

 

Pelan strategik tersebut, di bawah kendalian Ahmad Nazim, adalah untuk meletakkan semula LTAT sebagai dana persaraan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

 

Dalam temubual eksklusif dengan Business Times tahun lepas, beliau berkata matlamatnya adalah untuk menyediakan dividen yang mampan kepada ahli melalui pendedahan yang lebih besar terhadap aset dan pelaburan di peringkat antarabangsa, antara lain.

 

Beberapa sasaran utama MAMPAN25 termasuk mencapai RM15 bilion AUM menjelang tahun depan dan aset cair lebih 60% daripada kira-kira 20% sekarang.

 

Sebahagian besar daripada penstrukturan semula itu ialah mengubah kumpulan syarikat Boustead, yang membentuk kira-kira 50% daripada pelaburan LTAT.


Boustead Heavy Industries Corp Bhd masih memiliki 20% kepentingan dalam kontraktor kapal tempur pesisir Lumut Naval Shipyard Sdn Bhd, sebelum ini dikenali sebagai Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd.

Khaled, dalam mengiktiraf peletakan jawatan Ahmad Nazim dan Raja Mohamed Affandi, memberitahu Business Times
pada 11 Februari bahawa LTAT dengan tegas mengemudi fasa peralihan ini dengan operasi berjalan lancar.

 

Beliau menambah bahawa kuasa membuat keputusan terletak dalam domain LTAT, di mana mana-mana pengganti akan diwajibkan untuk mematuhi mandat yang ditetapkan oleh kerajaan.

 

"Sebagai menteri pertahanan, saya sedang bertemu semua pihak berkepentingan, mencari perspektif mereka mengenai tindakan terbaik berhubung LTAT dan rancangan entiti gabungannya. Pada masa yang sama, saya melihat rancangan LTAT dan menilai kemungkinan akibat ke atas ekosistem LTAT, semuanya untuk memberi manfaat kepada pemegang sahamnya," katanya.

 

Sementara itu, Pharmaniaga Bhd pada 19 Februari mengumumkan Dayana meletak jawatan sebagai pengarah ganti syarikat itu, berkuat kuasa 14 Februari.

 

Lembaga Pharmaniaga menerima surat peletakan jawatan pada 16 Februari.

 

Dayana dilantik sebagai pengarah ganti Mohammad Ashraf, seorang lagi calon LTAT.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Seorang lagi pengurusan kanan LTAT letak jawatan

 

Pharmaniaga, sebuah syarikat Nota Amalan 17 (PN17), menyerahkan pelan penyusunan semulanya kepada Bursa Malaysia pada 29 November tahun lepas.

 

Pada 1 Februari, syarikat itu berkata dalam pemfailan Bursa ia sedang menyediakan permohonan mengenai pelan penyelarasan dan akan mengemukakan permohonan untuk kelulusan dalam masa terdekat.

 

Pharmaniaga jatuh ke status PN17 pada Februari tahun lepas selepas mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM654.39 juta pada suku keempat tahun kewangan 2022, berikutan peruntukan RM552.3 juta untuk stok vaksin COVID-19 yang tidak terjual.

 

Syarikat PN17 ialah syarikat tersenarai yang tidak mempunyai perniagaan teras atau gagal memenuhi keperluan modal atau ekuiti minimum dan dana pemegang saham. - DagangNews.com