Laksanakan projek pembinaan antara Nov 2023-Mac 2024 untuk jana keyakinan lebih besar pelabur, kata CGS-CIMB | DagangNews Skip to main content

Laksanakan projek pembinaan antara Nov 2023-Mac 2024 untuk jana keyakinan lebih besar pelabur, kata CGS-CIMB

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Nov - CGS-CIMB berkata, adalah penting beberapa anugerah projek pembangunan kerajaan dilaksanakan antara November 2023 dan Mac 2024 bagi menjana keyakinan lebih besar pelabur bahawa kerajaan serius untuk membawa ekonomi ke tahap lebih tinggi.

 

Firma penyelidikan itu sebelum ini menyatakan bahawa pelabur semakin bersetuju dengan pandangannya bahawa mesej kerajaan mengenai rancangan dan strategi jangka sederhananya telah menjadi lebih jelas.

 

Bagaimanapun, ia memberi amaran bahawa terdapat juga rasa kekecewaan yang semakin meningkat dalam kalangan pelabur kerana mereka merasakan kerajaan tidak memulakan projek pemangkin, yang penting untuk mencapai agenda Ekonomi Madani Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 

"Walaupun digalakkan oleh perincian yang disediakan dalam Bajet 2024, seperti, sebagai contoh, dalam rancangan pelancaran bajet perbelanjaan pembangunan yang agresif sebanyak RM90 bilion (ditambah dengan beberapa projek berprofil tinggi yang dianggap sebagai di luar kunci kira-kira), kami percaya adalah penting beberapa anugerah projek diadakan antara November 2023 dan Mac 2024 untuk menjana keyakinan yang lebih besar bahawa kerajaan serius untuk membawa ekonomi ke tahap yang lebih tinggi," katanya.

 

 

cgs-cimb

 

 

CGS-CIMB mempunyai syor 'double overweight' ke atas sektor pembinaan, berikutan keyakinannya yang lebih tinggi terhadap kesinambungan dasar kerajaan.

 

Menurut nota terbaharunya, pilihan utama CGS-CIMB untuk sektor yang menawarkan "pendedahan menarik merentas spektrum projek" ialah Gamuda Bhd ('tambah', harga sasaran [TP]: RM5.65), YTL Corp Bhd ('tambah', TP: RM1.91), Sunway Bhd ('tambah', TP: RM2.57), Muhibbah Engineering Bhd ('tambah', TP: 90 sen), HSS Engineers Bhd ('tambah', TP: RM1.21), Sunway Construction Bhd, IJM Corp Bhd, dan Malayan Cement Bhd.

 

"Walaupun indeks KL Construction meningkat 21% tahun setakat ini (sebahagiannya didorong oleh pendedahan hartanah syarikat pembinaan tersenarai yang lebih besar, kami mengesyaki), ia didagangkan pada 45% di bawah paras yang dilihat pada pertengahan 2017, sebelum kejatuhan kerajaan Barisan Nasional.

 

"Difahamkan terdapat beberapa penolakan terhadap tesis kami dan kami mendapat pengertian bahawa beberapa pelabur, jika ada, telah mengambil kedudukan yang begitu agresif dalam pembinaan," kata CGS-CIMB.

 

CGS-CIMB berkata ia akan memerhatikan potensi anugerah bagi projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah fasa 1B bernilai RM15.7 bilion, Jalan Sambungan Sabah Sarawak (RM7.4 bilion), Transit Aliran Massa 3 (MRT3). projek (RM30-45 bilion), projek tebatan banjir (RM11.8 bilion), dan projek Transit Aliran Ringan (LRT) Bayan Lepas (RM10 bilion). - DagangNews.com