Laporan Ketua Audit Negara 2022: C4 Center minta SPRM siasat ketirisan RM681.71 juta kerajaan | DagangNews Skip to main content

Laporan Ketua Audit Negara 2022: C4 Center minta SPRM siasat ketirisan RM681.71 juta kerajaan

Ibu pejabat SPRM di Putrajaya. - Gambar hiasan
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 24 Nov - Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4 Center) meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mesti membuka siasatan terhadap kes-kes kerugian berjumlah RM681.71 juta daripada 6 projek daripada 16 audit prestasi yang dijalankan di 14 kementerian persekutuan.

 

"C4 Center terkejut dengan pendedahan di atas dan menuntut kerajaan mengambil serius penemuan ini.

 

"SPRM mesti membuka siasatan dengan kerjasama Pejabat Ketua Audit Negara untuk memastikan sama ada rasuah telah menyumbang kepada kerugian ini.

 

"Pendedahan ini seterusnya menggambarkan keperluan mendesak untuk pembaharuan institusi seperti perundangan Akta Perolehan Kerajaan dan penubuhan Pejabat Ombudsman," kata C4 Center dalam kenyataan di sini hari ini.


 

c4

 


Pada 22 November 2023, Laporan Ketua Audit Negara Mengenai Aktiviti Kementerian/Jabatan Kerajaan Persekutuan dan Badan Berkanun Persekutuan telah diterbitkan mendedahkan ketirisan tersebut.

 

Ketua Audit Negara Wan Suraya Wan Radzi berkata, kerugian terbesar datang daripada Program Tanam Padi (RM606 juta), manakala kerugian besar lain adalah dalam program pembangunan hartanah Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) (RM14.3 juta), penyeliaan senjata api dan pengurusan di bawah kementerian dalam negeri (RM6.3 juta), program pemulihan marin (RM490,000), insentif pelaburan kilang (RM300,000), dan inisiatif bandar selamat (RM120,000).

 

Audit juga menunjukkan bahawa daripada 16 projek, 11 yang mengejutkan gagal mencapai objektifnya. Tambahan pula, prestasi 3 tidak dapat dipastikan, manakala hanya 2 yang berjaya mencapai objektif mereka.

 

C4 Center berkata, luasnya kegagalan merentas projek di pelbagai kementerian adalah menakjubkan, terutamanya kerana kebanyakan projek ini mengambil berat tentang penyediaan barangan dan perkhidmatan penting yang memberi manfaat secara langsung kepada masyarakat Malaysia.

 

Menurutnya, kenyataan Wan Suraya mengenai Program Tanaman Padi mendedahkan bahawa kerajaan gagal menguruskan penggunaan tanah dan logistik bekalan yang diperlukan untuk pengendalian program ini.

 

Mengenai perolehan senjata api dan aksesori oleh Kementerian Dalam Negeri untuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian telah gagal membuat susulan secukupnya ke atas penghantaran bekalan bernilai RM7.5 juta sejak 2014, menyebabkan kerugian kira-kira RM6.3 juta.


 

 Wan Suraya Wan Radzi
                         Wan Suraya Wan Radzi

 


"Dalam kedua-dua kes, kerajaan telah gagal melaksanakan sistem pelaporan kemajuan yang berterusan dan berkala.

 

"Selain itu, kerajaan tidak mengambil tindakan walaupun pihak yang dikontrak gagal membekalkan barangan dan perkhidmatan yang diperlukan secara kontrak untuk tempoh masa yang panjang, dan seterusnya tidak menghadapi sebarang kesan pada masa audit. Persoalan yang mesti dijawab ialah bagaimana kegagalan operasi besar-besaran itu tidak disedari dan tidak ditangani selama ini?," soal C4 Center.

 

Kegagalan ini juga mengingatkan kelemahan sedia ada dalam sistem perolehan awam Malaysia - C4 Center telah lama menyerlahkan kekurangan ketelusan serta kekurangan mekanisme undang-undang yang boleh digunakan dalam kes ketidaklaksanaan obligasi kontrak oleh pembekal.

 

Dengan pendedahan banyak kes sebegini, ia menimbulkan keraguan lagi sama ada proses pemilihan kontraktor telah dijalankan secara terbuka dan telus, dan sama ada mereka sememangnya memiliki merit dan kelayakan untuk melaksanakan projek-projek ini.

 

Pemerolehan awam adalah kawasan yang sangat terdedah kepada rasuah, dan ketiadaan undang-undang yang kukuh untuk mengawal selia proses berkaitan serta mengenakan langkah-langkah akauntabiliti bermakna bahawa tanggapan "pembaziran" berpotensi menyamarkan isu yang lebih memudaratkan wang awam yang diarahkan ke dalam peribadi. akaun pegawai rasuah.

 

Amat mengecewakan bahawa ini hanyalah satu lagi takuk dalam rekod lama dana awam yang disalahuruskan dan membawa kepada kerugian besar.


 

lcs

 


Dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini, terdapat skandal besar yang telah timbul akibat tadbir urus yang lemah yang menyaksikan jutaan ringgit dihamburkan, termasuk pemerolehan pertahanan bencana dalam bentuk kegagalan kapal LCS, penghantaran ventilator tidak berfungsi yang tidak mempunyai sebarang dokumentasi undang-undang, dan dakwaan salah urus dana bantuan COVID-19 yang mungkin berakhir dalam akaun bank parti politik.

 

Perkara biasa antara skandal ini ialah bahayanya boleh dicegah atau diminimumkan melalui pengenalan pembaharuan institusi yang menyempitkan jalan bagi pegawai awam untuk dapat mengeksploitasi kekurangan kerajaan yang telus untuk keuntungan mereka sendiri.

 

Kerajaan perpaduan di bawah pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah berulang kali menggembar-gemburkan pendirian kuat mereka terhadap tadbir urus yang baik dan sikap sifar toleransi terhadap anti-rasuah, tetapi lambat untuk memperkenalkan pelbagai pembaharuan yang dijanjikan.

 

Diakui bahawa banyak skandal yang disenaraikan di atas berlaku sebelum pentadbiran semasa memegang jawatan dan bahawa ia telah dibiarkan untuk membersihkan masalah tersebut. Walau bagaimanapun, hampir bekas 

 

Namun begitu, hampir genap setahun telah berlalu sejak kerajaan berkuasa, dan tempoh masa untuk orang ramai menyalurkan muhibah ke arah tidak bertindak pastinya semakin berkurangan.

 

Tidak sukar untuk melihat mengapa – Merdeka Center baru-baru ini mendapati bahawa penarafan kelulusan Anwar Ibrahim telah berkurangan dengan ketara, dengan ramai responden menyatakan rasa tidak puas hati dengan keadaan ekonomi Malaysia yang tidak stabil.


 

anwar

 


Sudah tentu, ramai rakyat Malaysia mampu mengatasinya bersama-sama dengan banyak skandal yang terus berlaku, memahami bahawa pembaziran kasar adalah bersamaan dengan kekurangan kebajikan dan infrastruktur yang akan memberi manfaat secara material kepada kehidupan ramai.

 

Kerajaan semasa telah memaklumkan bahawa mereka sedang mengusahakan beberapa pembaharuan ini, termasuk Akta Perolehan – namun, kami menyeru mereka untuk mempercepatkan proses tersebut tanpa sebarang penangguhan lagi.

 

Oleh itu, C4 Center sangat mendesak supaya:

  • Kerajaan mengutamakan pembaharuan ini seperti pelaporan awam yang konsisten dan berkala mengenai projek supaya kemajuannya dapat dikesan sepanjang hayatnya untuk mengelakkan kerugian daripada didedahkan hanya selepas berjuta-juta telah dibazirkan;

  • Peranan pejabat Ketua Audit Negara diperkasakan lagi dan kapasiti mereka diperkukuh untuk dapat menjalankan audit dengan lebih kerap dan tanpa diumumkan ke atas badan kerajaan.

  • Kerajaan membentangkan Rang Undang-undang Perolehan Kerajaan yang akan mengkodifikasikan prosedur perolehan yang akan memastikan ketelusan dalam pemilihan pembekal dan kontraktor, serta merit dan rekod prestasi mereka yang terbukti dalam menyediakan barangan dan perkhidmatan;

  • Akhir sekali, kami menyeru SPRM untuk meningkatkan usaha dalam menyiasat kegagalan ini, terutamanya dalam kes di mana pembayaran tidak teratur telah dibuat untuk menghapuskan rasuah dalam struktur tadbir urus kita. - DagangNews.com