Lebih banyak projek tenaga boleh diperbaharui bernilai RM7 bilion dijangka dilancarkan | DagangNews Skip to main content

Lebih banyak projek tenaga boleh diperbaharui bernilai RM7 bilion dijangka dilancarkan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 Jun - Dengan Malaysia dijangka secara agresif meningkatkan kapasiti terpasang untuk tenaga boleh diperbaharui (RE), terutamanya solar, terdapat kemungkinan projek besar bakal dilancarkan untuk industri.

 

UOB Kay Hian (UOBKH) Research, dalam laporan khusus mengenai sektor TBB, menjangkakan nilai keseluruhan kontrak kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) berjumlah RM5.6 bilion hingga RM7 bilion (EPCC) akan dilancarkan dalam satu hingga dua akan datang tahun ini di bawah Program Kuasa Hijau Korporat (CGPP) dan pusingan kelima Solar Berskala Besar (LSS5).

 

“Pelbagai projek solar dengan jumlah peruntukan kapasiti 2,800MW akan dianugerahkan melalui skim CGPP dan LSS5 dalam tempoh satu hingga dua tahun akan datang.

 

"Dengan mengandaikan kos pembinaan RM2 juta hingga RM2.5 juta setiap MW, kami menganggarkan jumlah peluang penambahan EPCC pada RM5.6 bilion hingga RM7 bilion dalam tempoh satu hingga dua tahun akan datang," katanya.

 

 

UOB Kay Hian (UOBKH) Research

 

 

Firma penyelidikan itu berkata margin EPCC untuk projek itu berkemungkinan lebih baik daripada LSS4 memandangkan tarif yang lebih tinggi.

 

“Pemeriksaan saluran kami mencadangkan bahawa margin kasar biasa untuk projek tenaga solar skala utiliti adalah dalam julat 10% hingga 15%.

 

“Walaupun kami menjangkakan margin kasar untuk projek LSS4 menjadi lebih rendah dalam julat 8% hingga 10% disebabkan oleh peningkatan yang tidak dijangka dalam kos input dan penurunan tarif, kami percaya margin akan kembali normal untuk projek, dan ini akan mendorong trajektori pertumbuhan pendapatan syarikat solar yang memperoleh projek itu,” kata firma penyelidikan itu.

 

Menurutnya, syarikat solar akan membina aliran pendapatan berulang yang berdaya tahan melalui pemilikan aset solar di bawah pelbagai skim, seperti Pemeteran Tenaga Bersih, LSS dan CGPP.

 

Aset ini akan terdiri daripada sistem fotovoltaik suria atas bumbung dan loji suria berskala besar.

 

Sebagai contoh, Solarvest Holdings Bhd menyasarkan untuk mengembangkan aset pendapatan berulangnya kepada 30% daripada hasil pada tahun-tahun akan datang, manakala Samaiden Group Bhd menyasarkan untuk memperoleh 10% daripada pendapatannya daripada segmen pendapatan berulang menjelang tahun kewangan 2027 (FY27).

 

 

samiden

 

 

Menurut UOBKH Research, penurunan harga modul solar adalah satu rahmat, yang boleh memberi ruang untuk pertumbuhan yang dipercepatkan dalam penggunaan tenaga suria serta potensi pengembangan margin.

 

Ia berkata modul solar biasanya menyumbang 30% hingga 60% daripada kos pembinaan projek solar.

 

“Harga modul solar telah menjunam dengan ketara daripada paras tertinggi AS$0.28/watt pada suku ketiga 2021 (3Q21) kepada AS$0.11/watt pada masa ini.

 

"Lebih-lebih lagi, harga modul solar telah menjunam dengan mengejutkan melebihi 90% daripada melebihi AS$1.00/watt pada tahun 2010."

 

Menurut firma penyelidikan itu, lebihan bekalan modul solar dalam segmen tenaga solar China, yang menyumbang 80% daripada rantaian bekalan modul solar dunia, akan terus mengekalkan harga modul solar global yang rendah dalam tempoh terdekat.

 

Kapasiti pengeluaran tahunan China untuk modul solar siap ialah 861GW pada akhir 2023, lebih daripada dua kali ganda pemasangan global sebanyak 390 GW.

 

Kapasiti itu dijangka meningkat sebanyak 500GW kepada 600GW pada 2024.

 

 

irsyad

 

 

Pilihan sektor UOBKH Reseach ialah Pekat Group Bhd dengan harga sasaran RM1.09, disandarkan kepada pendapatan harga 2025 sebanyak 28 kali ganda.

 

Firma penyelidikan itu menjangkakan prestasi yang lebih baik merentasi perlindungan suria, pembumian dan kilat Pekat; dan segmen dagangan.

 

Pengambilalihan berterusan syarikat bagi EPE Switchgears juga akan membawa sinergi, sekali gus mendorong momentum pendapatannya, menurut firma penyelidikan itu. - DagangNews.com