Lesen pengendali insurans digital kini dibuka, tidak lagi terhad kepada lima - Bank Negara | DagangNews Skip to main content

Lesen pengendali insurans digital kini dibuka, tidak lagi terhad kepada lima - Bank Negara

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Julai - Bank Negara Malaysia (BNM) akan mengeluarkan lesen kepada mana-mana penanggung insurans digital dan pengendali takaful yang memenuhi syarat keperluan yang ditetapkan dan bukannya mengehadkan bilangan lesen kepada hanya lima.

 

Permohonan dibuka mulai 2 Jan 2025 hingga 31 Dis 2026, walaupun pemohon yang berminat mesti berunding dengan bank pusat sebelum mengemukakan bidaan mereka, kata BNM dalam satu kenyataan.

 

BNM tidak lagi mengehadkan bilangan lesen kepada lima sahaja seperti yang dimaklumkan dalam siaran akhbar pada bulan November 2022.

 

Satu dokumen dasar mengenai pelesenan dan rangka kerja kawal selia telah dikeluarkan iaitu Dokumen Dasar Rangka Kerja Pelesenan dan Pengawalseliaan Penanggung Insurans dan Pengendali Takaful Digital (Digital Insurers and Takaful Operators, DITO).

 

BNM berkata, selaras dengan teras strategik Pelan Sektor Kewangan 2022–2026 untuk memajukan pendigitalan dalam sektor kewangan, dokumen dasar ini menggariskan keperluan untuk memudahkan penyertaan DITO yang dapat memberikan tawaran nilai yang kukuh dan bermakna dari segi rangkuman, persaingan dan kecekapan.

 

"Setelah mengambil kira maklum balas dan pandangan daripada pelbagai pihak berkepentingan, BNM telah memperhalus beberapa ciri keperluan penyertaan yang dicadangkan dalam rundingan terdahulu," kata bank pusat itu lagi.

 

DITO akan melalui fasa asas (foundational phase) untuk tempoh antara tiga hingga tujuh tahun untuk membuktikan daya maju perniagaan dan kekukuhan operasi mereka.

 

Sepanjang tempoh fasa asas, DITO juga perlu mengekalkan dana modal minimum yang lebih rendah dan setara dengan operasi perniagaan DITO pada peringkat awal. DITO dicirikan oleh operasi digital mereka, dengan model perniagaan dan produk yang inovatif untuk memenuhi keperluan pengguna secara lebih baik.

 

Apabila mula beroperasi, DITO dijangka merapatkan jurang perlindungan penting dalam segmen yang berfokuskan digital serta saling melengkapi penanggung insurans dan pengendali takaful berlesen sedia ada dan peserta lain dalam rantaian nilai insurans dan takaful.

 

Dengan mengambil kira prospek ini, BNM akan mengeluarkan lesen kepada pemohon yang berjaya menunjukkan kapasiti dan keupayaan mereka untuk mencapai matlamat dasar yang dihasratkan dan pada masa yang sama mengekalkan tumpuan yang teguh terhadap aspek pengurusan risiko dan perlindungan pengguna.

 

Pemohon yang berminat dialu-alukan untuk mengemukakan permohonan rasmi kepada BNM mulai 2 Januari 2025 hingga 31 Disember 2026.

 

"Sebelum menghantar permohonan, semua pemohon perlu berbincang dengan BNM terlebih dahulu dan perbincangan ini boleh dilakukan mulai 1 Oktober 2024 dengan menghubungi DITF@bnm.gov.my," kata BNM.

 

Pemohon yang berminat dikehendaki memenuhi kriteria penilaian dalam beberapa aspek, iaitu:

• Aspek kehematan seperti ciri-ciri dan integriti pemohon, sifat dan kecukupan sumber kewangan serta kekukuhan dan kebolehlaksanaan rancangan perniagaan dan teknologi;

• Amalan pengendalian perniagaan dan perlindungan pengguna;

• Syariah (jika berkaitan);

• Langkah-langkah pencegahan pengubahan wang haram dan pembiayaan keganasan; dan

• Keupayaan untuk mencapai tawaran nilai yang bermakna demi kepentingan Malaysia.

 

Bank Negara berkata, semua pemohon yang berminat perlu memastikan bahawa prosedur permohonan yang digariskan dalam dokumen dasar ini dipatuhi sepenuhnya, berserta pematuhan terhadap dokumen dasar lain yang berkaitan seperti Prosedur Permohonan untuk Lesen Baharu di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 serta Prosedur Permohonan Perolehan Kepentingan dalam bentuk Saham serta menjadi Syarikat Induk Kewangan (Application Procedures for Acquisition of Interest in Shares and to be a Financial Holding Company). - DagangNews.com