LFC catat 1.5 bilion penglibatan peminat menerusi media sosial pada musim 2023/24, tertinggi di Liga Perdana Inggeris | DagangNews Skip to main content

LFC catat 1.5 bilion penglibatan peminat menerusi media sosial pada musim 2023/24, tertinggi di Liga Perdana Inggeris

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KELAB bolasepak ternama dunia, Liverpool FC (LFC) secara rasminya merupakan kelab yang paling tinggi penglibatan dengan para penyokong menerusi media sosial di dalam Liga Perdana.

 

LFC mencatat lebih 1.5 bilion penglibatan peminat dan juga paling banyak dilihat di media sosial dengan 11.9 bilion tontonan melalui saluran media sosialnya yang inovatif semasa musim bola sepak 23/24.

 

Kelab ini telah menyaksikan peningkatan 39% yang mengagumkan dari segi penglibatan peminat berbanding musim lepas, menonjolkan pertumbuhan global LFC yang luar biasa dan kandungan organiknya yang sangat kreatif dan asli.

 

Statistik sosial baru-baru ini daripada Blinkfire Analytics merangkumi semua platform utama termasuk Facebook, X, TikTok dan Instagram – yang kedua merupakan saluran yang paling terlibat secara keseluruhan untuk The Reds.

 

Lebih 61% daripada 1.5 bilion penglibatan adalah di Instagram dengan kandungan yang termasuk detik-detik penuh emosi seperti peminat Liverpool Dáire Gorman melawat Pusat Latihan AXA atau mesyuarat pasukan lucu tentang Hari Bumi Sedunia.

 

 

lfc
Video lucu mesyuarat `dipengerusi' oleh Abdy Robertson antara video paling tinggi tontonan. Klik di sini

 

 

The Reds mempunyai 186 juta pengikut sosial di seluruh platform dan mengubah kandungan mengikut setiap saluran.

 

Liverpool FC juga merupakan kelab bola sepak Eropah nombor satu yang paling banyak ditonton di seluruh dunia merentas perlawanan liga dan piala domestik.

 

Nielsen baru-baru ini mengesahkan Liverpool FC mempunyai penonton TV global terkumpul 415 juta dari 23 Ogos hingga 24 Mac. LFC juga merupakan kelab yang paling banyak ditonton untuk perlawanan di rumah sahaja.

 

Dan hanya minggu lepas, The Reds mencapai 10 juta pengikut di YouTube - secara rasminya kelab Liga Perdana pertama yang mencapai kejayaan ini menyertai kumpulan elit pencipta YouTube dengan Diamond Play Button.

 

 

lfc

 

 

Drew Crisp, Naib Presiden Kanan digital di Liverpool FC, berkata: “Satu lagi pencapaian digital yang luar biasa untuk dicapai musim ini, mengukuhkan kedudukan kami sebagai pemimpin digital dan inovator.

 

"Media sosial adalah tanpa henti dan untuk mencapai tahap penglibatan itu merentas pangkalan pengikut kami menunjukkan kualiti kandungan kami dan kesan jangkauan kami sepanjang musim.

 

“Fokus strategi kami adalah untuk mendorong penglibatan merentasi setiap platform dan pertumbuhan pengikut dalam ruang yang sangat kompetitif.

 

"Ia memerlukan usaha pasukan yang besar untuk terus mencipta kandungan asli yang menarik yang sesuai dengan peminat global kami dan sesuai dengan setiap saluran individu.

 

 

lfc

 

 

"Musim ini kami juga telah mempunyai dua saluran baharu yang diperkenalkan dengan saluran Threads dan What's App.

 

“Bukan sesuatu yang mudah untuk mencapai tahap penglibatan ini dan saya amat berbangga dengan kerja gigih daripada pasukan digital kami musim ini,” kata Crisp. - DagangNews.com