LHDN sudah kenal pasti individu, syarikat terlibat dalam perdagangan kripto | DagangNews Skip to main content

LHDN sudah kenal pasti individu, syarikat terlibat dalam perdagangan kripto

PUTRAJAYA 19 Jun - Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah mengenal pasti beberapa individu dan syarikat yang terlibat dalam perdagangan mata wang kripto sebagai sebahagian daripada usaha untuk membendung ketirisan hasil cukai dan meningkatkan pentadbiran cukai negara.

 

Ketua Pegawai Eksekutif LHDN Datuk Dr Abu Tariq Jamaluddin berkata kekerapan tinggi urus niaga dagangan mata wang kripto telah mendorong LHDN menyemak data untuk potensi implikasi cukai.

 

“Kami faham jika terdapat banyak transaksi, keuntungan daripada perdagangan mata wang kripto akan dikenakan cukai.

 

 

"Individu yang terlibat dalam transaksi volum tinggi tidak melaporkan aktiviti ini kepada kami," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sijil kepada peserta Program Tadbir Urus Korporat Cukai (TCG) di sini hari ini, Bernama melaporkan.

 

 

lhdn

 

 

Baru-baru ini, LHDN melancarkan Ops Token dengan kerjasama polis dan CyberSecurity Malaysia (CSM) untuk memerangi ketirisan hasil cukai dalam perdagangan mata wang kripto, meliputi 10 lokasi di seluruh Lembah Klang.

 

Abu Tariq berkata, individu yang terlibat dalam perdagangan mata wang kripto di Malaysia bertanggungjawab untuk cukai pendapatan dan mereka yang memerlukan penjelasan mengenai perkara cukai boleh menghubungi LHDN.

 

Terdahulu dalam ucapannya, Abu Tariq menekankan program TCG bertujuan memberikan pemahaman menyeluruh tentang pengurusan pembayar cukai, prosedur pentadbiran cukai, dan pengurusan risiko cukai.

 

Ia juga bertujuan memupuk hubungan kerjasama antara pembayar cukai dan LHDN untuk menyelesaikan urusan cukai melalui perundingan dan bukannya konfrontasi.

 

"Melalui TCG, organisasi boleh memperdalam pemahaman mereka tentang peraturan cukai yang berkaitan dengan aktiviti perniagaan dan mengukuhkan sistem dalaman mereka untuk pematuhan cukai yang berterusan," katanya.

 

LHDN memperkenalkan TCG pada 1 Mac 2022, sebagai sebahagian daripada inisiatifnya untuk meningkatkan usaha pematuhan sukarela, menekankan kerjasama antara pembayar cukai dan LHDN sebagai pihak berkuasa cukai negara.

 

Program itu dilancarkan dalam dua fasa: projek perintis bermula 1 Jun 2022 hingga 30 Jun 2024, diikuti dengan pelaksanaan penuh bermula 1 Julai tahun ini. - DagangNews.com