Lustre Industries peroleh 100 juta saham Aimflex dengan pertimbangan RM22 juta | DagangNews Skip to main content

Lustre Industries peroleh 100 juta saham Aimflex dengan pertimbangan RM22 juta

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 24 Jan - Lustre Industries Bhd, yang  terlibat dalam pembuatan bahagian dan komponen plastik serta pemesinan bahagian logam, memperoleh 100 juta saham mewakili 8.169% kepentingan dalam Aimflex Bhd yang tersenarai di Pasaran ACE dengan jumlah pertimbangan RM22 juta atau 22 sen sesaham.

 

Dalam pemfailan kepada Bursa Malaysia, Lustre memaklumkan syarikat itu telah menandatangani borang pemindahan sekuriti pada Jumaat lepas dengan Pengerusi Eksekutif dan pemegang saham Aimflex, Datuk Awang Daud Awang Putera. 

 

Awang Daud, yang juga pengasas bersama Serba Dinamik Holdings Bhd, memegang 28.98% kepentingan dalam Aimflex, menurut pemfailan itu.

 

Aimflex melalui syarikat subsidiarinya terlibat terutamanya dalam pembuatan dan pengubahsuaian mesin automasi khusus.

 

Lustre berkata pengambilalihan itu  yang akan dijalankan melalui urus niaga perniagaan langsung atau didagangkan melalui kaedah penjelasan dan penyelesaian sekuriti rasmi  dijangka membolehkan potensi sinergi antara kumpulan seperti berkongsi pangkalan pelanggan yang akan menyediakan Lustre platform untuk menembusi industri automasi.

 

"Selanjutnya, pemerolehan itu mungkin membolehkan segmen perniagaan pembuatan Lustre memanfaatkan kepakaran dan pengalaman Aimflex dalam pembuatan dan pengubahsuaian mesin automasi dan fabrikasi bahagian ketepatan dan panel logam, untuk mencipta peluang perniagaan untuk mempromosikan dan menerima revolusi digital selaras dengan pengenalan Industri 4.0. 

 

"Ia juga memberi peluang kepada Lustre untuk mengembangkan pasaran semasanya ke Johor di mana sejumlah besar syarikat multinasional (MNC) berada," katanya dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia di sini hari ini.

 

Menurut kenyataan itu lagi, pertimbangan pembelian dibuat atas dasar " willing buyer-willing seller  " dan akan dipenuhi sepenuhnya secara tunai atau dibiayai melalui pinjaman bank. 

 

“Pertimbangan pembelian 22 sen sesaham jualan adalah pada premium dalam julat dari kira-kira 30% hingga 35% hingga VWAP [harga pasaran purata wajaran volum] lima hari sehingga enam bulan dan diskaun sebanyak 6.78% daripada VWAP 12 bulan selepas mengambil kira potensi sinergi berkaitan perkongsian teknologi dan keupayaan kejuruteraan serta pangkalan pelanggan,” katanya. 

 

Lustre menambah bahawa lembaga pengarah percaya pelaksanaan itu boleh menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depan kumpulan itu. -DagangNews.com