Lynas tarik balik permohonan semakan kehakiman selepas kerajaan membatalkan larangan ke atas aktiviti pecah dan larut lesap | DagangNews Skip to main content

Lynas tarik balik permohonan semakan kehakiman selepas kerajaan membatalkan larangan ke atas aktiviti pecah dan larut lesap

KUALA LUMPUR 14 Nov - Lynas Malaysia Sdn Bhd menarik balik kedua-dua permohonan semakan kehakimannya, selepas kerajaan menarik balik larangan ke atas aktiviti retak dan larut lesapnya.

 

Bulan lalu, Putrajaya turut membenarkan Lynas mengimport bahan mentah yang mengandungi radioaktif semula jadi, dengan syarat pelombong itu menjalankan pengekstrakan torium untuk membuang sisa radioaktif.

 

Sementara itu, peguam Lynas Tan Sri Cecil Abraham pada Selasa berkata kedua-dua pihak telah bersetuju dengan terma itu, dan mengemukakan draf perintah yang difailkan di mahkamah.

 

"Lynas ingin memohon perintah itu dari segi dua draf perintah itu," katanya, menurut laporan The Edge hari ini.

 

Peguam Persekutuan Mohammad Salahuddin Md Ali, yang mewakili Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), dan Jabatan Tenaga Atom mengesahkan bahawa syarat itu telah dicapai.

 

Susulan itu, hakim Mahkamah Tinggi Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh merekodkan penarikan balik permohonan semakan kehakiman itu, tanpa sebarang perintah berhubung kos.

 

Lynas memfailkan permohonan semakan kehakiman berikutan ketidakpastian mengenai pembaharuan lesennya untuk menyemak syarat lesen operasinya.

 

Ia memfailkan permohonan semakan kehakiman selepas kerajaan Malaysia melarangnya mengimport dan memproses lantanida mulai Januari 2024 berikutan kebimbangan mengenai radiasi.

 

Bagaimanapun, Mosti bulan lepas membenarkan Lynas mengimport bahan mentah yang mengandungi bahan radioaktif dan memproses nadir bumi sehingga Mac 2026 jika sisa radioaktif itu dikeluarkan.

 

Minggu lalu, Lynas memaklumkan Wan Ahmad Farid bahawa ia mungkin menarik balik kedua-dua permohonan itu, kerana terma telah dipenuhi. - DagangNews.com